Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik doen nu mijn filmpje online geript is?

Een tijd geleden zette ik een YouTube video openbaar die ik kort daarna er weer afhaalde. In de tussentijd ving een (grote) nieuwssite het op en ripte het. Ofwel; ze hebben het - met een YouTube converter, dus - gedownload en vervolgend geupload op hun eigen server.

Echter heb ikzelf hier nooit toestemming gegeven. Dat ik het ik het online zette (onder mijn naam) betekent toch niet dat ik alle eventuele rechten kwijt ben? Ze vermelden wel de betreffende YouTube kanaalnaam dus geven daarmee wel in in enige publicatierecht, maar dat is niet hetgeen wat ik wil. Kort samengevat: ik wil hun verzoeken het offline te halen maar wil natuurlijk wel eerst weten of ik in m'n recht sta - ook voor eventuele stappen.

Alvast bedankt voor het lezen, ik hoor graag wat van jullie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je een (zelfgemaakte) video op YouTube zet, mogen anderen die video op hun website zetten, mits ze gebruik maken van de link die YouTube bij de video heeft geplaatst. (Daarbij ga ik er vanuit dat de video uit origineel beeldmateriaal bestaat, dat je zelf hebt vervaardigd).

Ook mag iedereen de video voor eigen gebruik downloaden. Voor het verspreiden of openbaar maken van een video die van YouTube is gedownload, is toestemming nodig van de maker van de video, die over het auteursrecht beschikt. In de situatie die jij beschrijft is openbaarmaking dus niet toegestaan.

Als maker van de videobeschik je automatisch over het auteursrecht. Je kunt de nieuwssite sommeren om de video binnen 24 uur van de site te verwijderen, dan wel een regeling te treffen ter vergoeding van auteursrechten. Als de website daar niet aan voldoet, kun je óf naar de rechter stappen en een schadevergoeding claimen óf een klacht indienen bij de Raad voor de Journalistiek.
Pieter2011
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing