Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik een gesprek opnemen met een telefoon terwijl ik een verklaring af moet leggen ivm diefstal?

en mag ik dat gebruiken in de rechtzaal?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

A. Je mag alles opnemen wat je maar wilt.
B. Die opname mag je nergens voor gebruiken als degenen die je opneemt daar geen toestemming voor geven.
AWM
15 jaar geleden
Ja dat mag en je mag het gebruiken in de rechtszaal, dat doet de politie ook, dus jij mag dat ook...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet een verklaring afleggen i.v.m. een diefstal. Bedoel je dat er met een politieagent gesproken wordt? Die maakt daarvan een proces verbaal. Dat PV heeft een nummer en is op te vragen. Bespreek dit met de betrokken agent. Die kan het je uitleggen.
Natuurlijk kun je het gesprek opnemen voor jezelf meer niet. Je mag elk gesprek opnemen maar alleen als de andere partij daarvan op de hoogte is. De politie neemt ook gesprekken op maar die hebben daarvoor wel toestemming nodig van het OM.
Illegaal verkregen bewijs wordt niet geaccepteerd en je zet jezelf in een verkeerd daglicht. Jij legt een verklaring af over een diefstal maar jij houd je niet aan de regels.
(Moraliteit/Integriteit)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit wat ik op de onderstaande link lees maak ik op dat je een gesprek zowel heimelijk mag opnemen (als je er deelnemer aan bent, of als je dat doet in opdracht van een van de deelnemers aan het gesprek) alsook dat je dit zou mogen gebruiken in een rechtszaak als je daartoe een voldoende gegronde reden hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een verklaring inzake diefstal moet afleggen als verdachte of getuige hoef je geen opname te maken van het gesprek omdat er een proces -verbaal opgemaakt word met je verhaal welk je ondertekent als de verklaring juist en volledig is opgetekenden je het dus eens bent met de inhoud.dit proces-verbaal komt bij de rechtszitting vanzelf ter sprake en duus kun je daar dan gebruik van maken.
Gesprekken waar je aan deelneemt mag je wel opnemen maar niet gebruiken zonder dat de gesprekspartner geinformeerd is .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing