Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je rijontzegging krijgt wegens dronken autorijden, geldt dit dan alleen voor voertuigen waar je een rijbewijs voor nodig hebt?

Of mag je ook geen andere voertuigen besturen zoals een paard of een tractor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een paard is wel een vervoersmiddel, maar geen voertuig :')

Voor een tractor heb je wel een rijbewijs nodig, dus dit mag dan niet meer.
Op eigen terrein mag je nog steeds rijden, daar heb je sowieso geen rijbewijs voor nodig.

De rijontzegging geldt alleen voor voertuigen waar je een rijbewijs voor nodig hebt.

Toegevoegd na 50 minuten:
En voor alle motorvoertuigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een tractor heb je geen rijbewijs nodig volgens rijksoverheid.nl: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/vraag-en-antwoord/heb-ik-een-rijbewijs-nodig-om-op-een-tractor-trekker-te-mogen-rijden.html (dat had ik natuurlijk wel even opgezocht voor ik deze vraag stelde) Op een paard ben je wel bestuurder dus ik vroeg me af hoe dat dan zit. Je mag je als bestuurder (of zelfs als voetganger) natuurlijk nooit dronken in het verkeer begeven, maar ik vroeg me af of een rijontzegging dan geldt voor alle vormen van "bestuurder zijn" of alleen voor situaties waarin je een rijbewijs nodig hebt.
Kun je je antwoord ook onderbouwen of verwijzen naar een website waar ik het terug kan vinden? Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, mijn fout, ik had in mijn hoofd dat oude klasgenoten toendertijd examen deden voor tractor, maar zij waren onder de 18. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vervoermiddel Dit is een lijst met verschillende vervoersmiddelen. De rijontzegging (hoeft niet per se invordering van rijbewijs zijn) geldt dus motorvoertuigen. Een paard is geen voertuig, wel een vervoersmiddel (maar dat is bijv een kinderwagen ook)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat toch om: zonder rijbewijs of ontzegging van rijbevoegdheid niet rijden in...
En niet: als dronken zijnde niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een kinderwagen is net als de kruiwagen geen vervoersmiddel en blijft diegene die een dergelijk voorwerp voortbewegen gewoon voetganger. Dit hoofdstuk heet wetgeving, niet gokken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'' Een vervoermiddel, vervoersmodaliteit of transportmiddel is een technische constructie of inrichting met als primaire functie het verplaatsen van personen of goederen (juridisch zijn dat 'zaken'), veelal in het verkeer. Er is een heel scala aan mogelijkheden: Een voertuig op de weg/grond dat door menskracht wordt voortbewogen: fiets, bakfiets, rolstoel, kruiwagen, step, skateboard, rolschaatsen, trapauto, skeeler, loopkoets, handkar, skelter
Een "voertuig" dat gedragen wordt: draagstoel, reiswieg, babydrager/draagzak, draagdoek '' Negeer vooral de link.. Ik heb het over een vervoersMIDDEL. Niet een voertuig of een bestuurder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het al zovaak gemeld, wikipedia is geen wet, WVW1994 en RVV1990 zijn daar heel duidelijk in, dat zijn voor de wetgeving geen voertuigen of vervoersmiddelen.
Als uw rijbewijs is ingevorderd, mag u geen motorvoertuig besturen. Dus ook geen elektrische fiets, een paard of gewone fiets is toegestaan, mits je je aan de regels houdt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een tractor is ook een motorvoertuig en dat mag je dus ook niet besturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Ytje, goede aanvulling die je bij je antwoord hebt geplaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een electrische fiets dan echt anders dan een gewone fiets?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een electrische fiets bevat een elektromotor. en mag daarom niet bestuurd worden als het rijbewijs is ingenomen. Dit geldt alleen voor de fietsen zonder trapondersteuning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik kan je link helaas niet openen dus dat zal ik later op een andere computer nog een keer proberen. Ik heb toch nog een paar vragen:
- Is een rijontzegging hetzelfde als dat je rijbewijs ingevorderd is?
- Dus een motorvoertuig mag niet, onafhankelijk ervan of je er wel of geen rijbewijs voor nodig hebt, en een ander voertuig mag wel?
- Is een paard geen voertuig ondanks dat je wel bestuurder bent als je erop rijdt of het aan de hand leidt? (dat je dan bestuurder bent dat weet ik toevallig)
- Is een normale fiets wel een voertuig? Vast bedankt en ik heb geen ontzegging hoor, kwam een dergelijke case tegen en vroeg me gewoon af hoe het zat.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding