ik ben een vaste roker van 16 jaar en dit jaar gewisseld van school naar een rook vrije school nu krijg ik overdreven straffen mag de school dit doen?
Beste mensen,
Ik ben een jongen van 16 jaar en rook nu al ruim 2 jaar. Ik snap ook wel dat dit niet goed voor mij is maar het is mijn keuze. Vorig jaar was roken op mijn school toegestaan. Dit jaar ben ik van school gewisseld en hier mag roken niet. Ik ben nu 5x gepakt tijdens het roken onder schooltijd (in de pauzes) Ik heb ook al geprobeerd niet te roken op school maar tijdens dagen die duren tot 3 of 4 uur is dit gewoon onmogelijk. Ik kan me niet meer concentreren na zon lange tijd niet gerookt te hebben. Nu zijn dit de straffen die ik gehad heb. Eerste keer: 1 uur nakomen. Tweede keer: 2 uur nakomen Derde keer: 3 uur nakomen. Vierde keer: 4 uur nakomen. Nu ben ik dus vandaag voor de 5de keer betrapt en mijn straf is 5 dagen van 8 tot 5 op school zitten. Dit vind ik zeer oneerlijk want op dat ik rook na veroorzaak ik nooit problemen en mijn punten zijn ook redelijk. Kan ik hier iets tegen doen? En is er misschien een goede tussenoplossing die ik aan kan bieden aan de mensen die over het rookbeleid gaan? Stoppen is verder ook geen optie voor mij want ik vertik het te stoppen voor deze regels. En binnenkort komen de examens er ook aan en als ik dan ook niet kan roken kan ik me gewoon zoiezo niet concentreren. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mvg,
Stoppen is even doorzetten, maar daarna voel je je zoveel beter en houd je meer geld over.
En als jij tijdens je examens meent te moeten kunnen roken omdat je je anders niet kunt concentreren, vind ik dat bullshit. Wen er maar aan dat je nu eenmaal op veel plaatsen niet mag roken. Op je werk later ook niet. Ga je bij je sollicitatie vertellen dat je je zonder een sigaret niet kunt concentreren? Vergeet je kans op een baan dan maar.
Grow up, zeg, en pas je aan. Dan ga je maar buiten het schoolwetten roken!
Ik vind de straffen nergens op slaan, kom op zeg. Roken is straf, maar als kindertjes een vette snack in de pauze eten is het goed. (En dat wordt nog eens aanbevolen omdat het goedkoop is)
Ja daaaaaag
te voren. Van school wisselen, gaan werken waar je mag roken in de pauze of je studie afmaken en alsnog gaan werken.
Dat is hetzelfde dat scholen in gaan stellen: in de kleinere pauzes GEEN frisdrank anders corvee!!! Regels kunnen ook wel overdreven zijn en kinderachtig
Ik zie echt het punt niet. Aparte schoolregels
Bovendien vind ik iemand van zestien die al twee jaar rookt absoluut niet wijs! Zeker niet anno 2013. Vroeger kende men de gevaren van roken niet, maar in deze tijd is de vraagsteller vanaf zijn geboorte geconfronteerd met de welbekende gevaren.
Gaat mij erom dat de school zich niet moet bemoeien met persoonlijke voorkeuren die legaal zijn.
Als ze nu eens kijken naar het aantal kinderen dat overgewicht heeft ipv rokers, ik denk dat dat wel wat meer zal zijn en met ergere gevolgen.
Rokers blazen lucht uit en daar kunnen andere mensen ook mee beschadigd worden, niet alleen op het moment dat ze roken maar ook de lucht die uit hun mond komt, de kleding die ernaar ruikt....je zal er als niet roker maar naast zitten in de klas. Die problemen zijn er niet met leerlingen die zich regelmatig te goed doen aan een patatje.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.