Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met leverplicht (zie toelichting)?

Een outbound callcenter, dat werkzaamheden verricht voor mijn niet nader te noemen telecomprovider heeft me begin december 2009 benaderd met het aanbod van een abonnementsverlenging tegen een iets gereduceerd tarief en een toestel, de HTC touch HD.

We zijn inmiddels tig telefoontjes met even zovele verhaaltjes over op datum x wordt het bezorgd en ik verzoek u nog even af te wachten als gevolg, maar geen toestel.

Steeds is het weer: "Ja het toestel is niet of nauwelijks leverbaar," of iets van soortgelijke strekking.

Toen het outbound callcenter mij opbelde en ik akkoord ging door middel van het opnemen van de voicelog hadden wij m.i. een overeenkomst, daarbij hoort voor het bedrijf toch ook de verplichting te leveren lijkt me, hoe zit dat? Hoe lang moet ik nog wachten? Wat kan ik eventueel zelf nog doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Kijk eerst in de overeenkomst wanneer de telefoon geleverd zou moeten worden. Volgens artikel 6:38 BW is wanneer geen tijdstip voor nakoming is bepaalt een verbintenis direct opeisbaar. Zodra je hebt vastgesteld dat de telefoon geleverd zou moeten worden kun je nakoming vordering van de overeenkomst. Je kunt eveneens de overeenkomst ontbinden op basis van art 6:265 BW. Hiervoor is wel verzuim nodig.

Verzuim treedt op grond van artikel 6:81 BW wanneer de prestatie direct opeisbaar is en nadat is voldaan aan de eisen van artikel 6:82 BW.

Artikel 6:82 BW stelt dat verzuim pas intreedt nadat je als schuldeiser een ingebrekestelling hebt verzonden waarin je een redelijke termijn stelt voor nakoming, en dat na deze termijn nog steeds niet is nagekomen.

Conclusie is dat je kunt ontbinden nadat je een redelijke termijn voor nakoming hebt gesteld en nadat deze termijn is verstreken. Vanaf dat moment kun je de overeenkomst ontbinding of schadevergoeding (6:74 BW) vorderen (waarde van het toestel als vervangende schadevergoeding ex 6:78 BW).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer je de overeenkomst wilt ontbinden, kun je het bedrijf schriftelijk in gebreke stellen. In deze brief geef je aan wat de situatie is: begin december overeenkomst gesloten, ondanks diverse toezeggingen nog steeds niet geleverd. In de brief geef je aan dat je de leverancier in de gelegenheid stelt alsnog binnen twee weken de overeenkomst na te komen en dat je wanneer dit niet lukt, de overeenkomst ontbindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een overeenkomst hebt met een bedrijf (dat kan zowel schriftelijk als mondeling, maar het liefst schriftelijk), dan heeft dat bedrijf een leveringsverplichting aangegaan, wat betekent dat ze moet leveren. Er kunnen zich omstandigheden voordoen dat de levertijd uitloopt (overmacht, ziekte, etc). Het bedrijf dient dat te melden en tevens op de geven wanneer de goederen dan wel geleverd kunnen worden. Als uiteindelijk blijkt dat ze niet aan haar verplichting kan voldoen, heb je het recht de overeenkomst te verbreken en je aanbetaling terug te vorderen. Vaak moet de rechter hier aan te pas komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing