Kun je voor openbare belediging opgepakt worden, zonder aantoonbaar bewijs?
In de stad heb ik een meisje en een jongen ruzie horen maken, er vonden GEEN fysieke aanrakingen plaats, het was puur verbaal. Ze waren elkaar aan het uitschelden, beiden waren ze net zo brutaal en luid naar mijn mening.
Uiteindelijk kwam de politie. Alleen de jongen werd meegenomen, het meisje mocht aangifte doen. Nu ken ik die jongen persoonlijk, ze zaten allebei fout (het meisje en de jongen). Waar het exact over ging, was niet duidelijk. De politie verbrak de verbale ruzie en nam gelijk de jongen mee, er werd haast niks gevraagd of ook maar iets onderzocht.
Wat ik apart vond was dat de politie metéén de jongen meenam, en die jongen zit nu vast (in voorarrest? Ken de termen niet.). Het is nog onduidelijk hoe lang hij vast komt te zitten. En het meisje mocht gewoon gaan en haar verhaal vertellen(vermoed dat zij aangifte gaat/ging doen). Dit gebeurde praktisch voor iedereens ogen. Er is verder geen vast enkel bewijs over wie begon, het is simpelweg haar woord tegen die van hem.
Kan dit zomaar? Vind het namelijk erg naar dat de politie gelijk de jongen meenam, vond het best discriminerend overkomen. Stel dat een vrouw op mij begint te schelden en ik scheld terug, kan ik dan zomaar meegenomen worden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.