Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn ex geld claimen terwijl ik de hypotheek doorbetaalde?

Beste lezer,
Mijn ex en ik zijn juli 2011 fysiek uit elkaar gegaan. Daarop heeft zij in september het huis verlaten. Deze stond op ons beider naam en we zijn hiervoor dus samen financieel en hypothecair verantwoordelijk. Vanaf haar vertrek ben ik zelf volledig de hypotheek gaan betalen (welke wel op ons beider naam bleef staan). Vanaf juli 2012 is ons huis verkocht (met schuld, maar middels kwijtschelding via NHG). Nu claimt zij bij mij een som van 3000 euro aan meubelen en kosten gemaakt in dit huis.

Mijn vraag is, kan zij dit hard claimen, waarbij eventueel een deurwaarder benadert wordt? Zo ja, kan ik deze 3000 tegenclaimen met de door mij betaalde maanden hypotheek?

Alvast dank! Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als eerste zal moet worden vastgesteld wat de waarde is van de inboedel, daarbij moet duidelijk zijn wie de hypotheek heeft betaald sedert de scheiding (niet sedert het verlaten van het huis), de betaalde schulden uit het huwelijk mag door dat persoon van de waarde van de inboedel getrokken worden, wat er dan overblijft dient door twee gedeeld te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huis staat op beide namen. Het is niet zo dat als zij het huis verlaat dat zij zomaar geen rechten meer heeft. jij hebt besloten het huis zelf over te nemen en had haar dus uit moeten kopen, wat inhoudt dat zij recht heeft op de helft van de waarde van het huis. Nu is het huis met verlies verkocht wat inhoudt dat zij zelfs de helft van het verlies zal moeten meebetalen. Beiden zijn immers verantwoordelijk voor de scheiding. Wat haar nieuwe meubels betreft: Als jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd had zij recht op de helft van de inboedel, als jij besloot zelf de inboedel te houden en zij dus noodgedwongen nieuwe meubels moest aanschaffen ben je haar wel een bedrag verschuldigd. Dit zou ik maar met een goede advocaat bespreken. Zeker wat betreft de schuld die is ontstaan bij de verkoop van het huis. De helft die zij schuldig is kan prima verrekend worden met het bedrag wat zij kwijt was aan nieuwe meubelen.

Succes.

http://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/scheiding-hypotheek.php

Toegevoegd na 48 minuten:
Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen geldt: Ieder heeft recht op de helft van de goederen. Aangezien U de hupotheeklasten voor uw rekening nam kan dit verrekend worden met de waarde van de inboedel.

Toegevoegd na 52 minuten:
Als U op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd moet U aan kunnen tonen welke inboedel door Uzelf is gekocht en welke door haar. Dan heeft zij enkel recht op haar eigen bezittingen. Kosten voor nieuwe meubelen na de scheiding zijn dus voor haarzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing