Mag een medewerker van de thuiszorg zonder toestemming het afval van een patiënt/cliënt doorzoeken?
Nog niet zo lang geleden heeft een medewerkster van de thuiszorg zonder aan mij te vragen (en zonder mijn toestemming) al mijn vuilnisbakken in huis doorzocht op zoek naar... iets, maar wat?
Dit naar aanleiding omdat ik de ochtend dat zei bij mij langs kwam heftig aan het braken was (nadat ik hard op mijn hoofd gevallen was uit bed... De huisarts constateerde die middag een hersenschudding, en hoogst waarschijnlijk hield het braken en de misselijkheid verband met deze hersenschudding).
Wat extra info: ik gebruik geen drugs en alcohol o.i.d. en ben ook niet verslaafd aan iets anders. Ik ken ook geen verleden van verslaving en heb nog nooit iets gebruikt. Naar mijn mening is er totaal geen aanleiding om mij te verdenken van het gebruik van iets wat ik vervolgens zou 'wegmoffelen' in de vuilnisbak. (Overigens: ik vind dat zelfs bij mensen die wel 'iets gebruiken' ook niet zonder toestemming het afval doorzocht mag worden.)
Maar mag mijn vuilnis zomaar doorzocht worden zonder dit met mij te overleggen, en dus achter mijn rug om?
En dat willen ze voorkomen.
Praat met de thuiszorg.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.