In welk lid van het Burgerlijk Wetboek staat het concurrentiebeding?
Op de site van het FNV stond het volgende stukje:
In het Burgerlijk Wetboek staat dat het een afspraak is 'tussen de werkgever en de werknemer, waarbij deze laatste wordt beperkt in zijn bevoegdheid om na het einde van de overeenkomst op zekere wijze werkzaam te zijn'. Volgens de wet is dit beding alleen geldig is als de werkgever dit schriftelijk is overeengekomen met een meerderjarige werknemer.
Het beding belemmert de werknemer in zijn vrijheid van arbeidskeuze na beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Het kan de werknemer verbieden om concurrerende werkzaamheden te gaan verrichten in dienst van een concurrent.
Ook kan een beding voorkomen dat een werknemer een eigen concurrerend bedrijf begint. Of om te proberen klanten af te pakken of mee te nemen. Of om zonder toestemming gebruik te maken van bedrijfsgeheimen, of die te verklappen aan een concurrent. Soms staat een torenhoge boete op overtreding van het beding.
http://www.fnv.nl/infowijzer/contract_en_cao/Concurrentiebeding/
Nu vraag ik mij af; is dit recent? En kan iemand mij vertellen wát er precies in de wet staat over het concurrentiebeding?
Het liefste mét een geldige bron.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.