Garagebedrijf failliet; wat zijn mijn rechten en mogelijkheden?
Vandaag kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat het garagebedrijf waar mijn auto inmiddels vier weken ter reparatie staat, vorige week failliet is verklaart.
Ik heb het advocatenkantoor dat het faillissement uitvoert inmiddels gesproken, alleen niet de curator persoonlijk. Ik moest hem een e-mail sturen met mijn gegevens en die van mijn auto. Ik ga er van uit dat mijn auto terug krijgen, het minste van mijn probleem is.
Het betreft een Mercedes Benz met een kapotte versnellingsbak. De aandrijfas is doormidden en de koppelingsplaat is erg ver versleten. De auto rijdt niet en waarschijnlijk zit er momenteel bar weinig onder de motorkap. Gezien de indeling van de Benz moet zo ongeveer alles uit de auto, willen ze bij de versnellingsbak willen komen. De versnellingsbak is er uit en die ligt open.
Ik kan de auto niet zelf ophalen, omdat ik de versnellingsbak waarschijnlijk van z'n leven niet ingeladen krijg.
In concreto:
- Hoe lang gaat het duren voor ik mijn auto op kan (laten) halen?
- Kan ik er op vertrouwen dat alle (losse) onderdelen én mijn sleutel vrijgegeven worden door de curator?
- Kan de failliete garage de reparatie alsnog uit voeren?
- Wat gebeurd er met de tot nu toe gewerkte uren en het verkeerd bestelde materiaal, waarvoor geen rekening opgemaakt is?
- Kan ik mijn onkosten (bv vanwege vervangend vervoer en transport auto) ergens declareren?
- Moet ik mijn rechtsbijstandverzekering inschakelen?
- Zijn er nog verdere acties die ik moet/kan ondernemen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.