Moet mijn werkgever wachtdag terug betalen?
In september heb ik mijn arm en voet gebroken en heb me dus voor het eerst in 10 jaar ziek moeten melden bij mijn werkgever. Hij heeft een wachtdag ingehouden van mijn salaris. Ik val onder de CAO van Transport en Logistiek.
Persoonlijk dacht ik dat als je langer dan 2 weken achter elkaar ziek bent, je dat geld weer terug zou moeten krijgen. Daarnaast had ik zo'n 6 weken thuis moeten blijven en ben na minder dan 3 weken al weer aan het werk gegaan omdat ik onmisbaar zou zijn en hij heeft mij pas na 7 weken genezen verklaard.
Momenteel heb ik geen zin om hem hier persoonlijk mee te confronteren omdat ik een beetje in onmin met hem leef. Voordat ik hem hier mee confronteer, wil ik zeker zijn van het feit of hij mij die wachtdag(en) moet terug betalen.
Afgelopen maandag had een collega zich het weekend daarvoor kapot gezopen en is 3 dagen niet komen opdagen omdat hij een kater had van hier tot Tokyo. Bij hem werden er geen wachtdagen ingehouden, terwijl hij zich regelmatig ziek meld om niks.
Maar het is mij nu wel allemaal duidelijk. Afgelopen met goedheid. Alleen nog maar iedere minuut volgens CAO en nooit meer iets extra's. Weet zeker dat hem dat 10 keer zoveel kost als die wachtdag inhouden.
Volgens mijn baas kon ik me nuttig maken door toezicht te houden en orders uit te delen. Verder wilde hij niet dat ik iets zou doen. Er werd misbruik van mijn afwezigheid gemaakt door het personeel, net zo goed als mijn baas misbruik van mij maakte, hahaha...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.