Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet mijn werkgever wachtdag terug betalen?

In september heb ik mijn arm en voet gebroken en heb me dus voor het eerst in 10 jaar ziek moeten melden bij mijn werkgever. Hij heeft een wachtdag ingehouden van mijn salaris. Ik val onder de CAO van Transport en Logistiek.
Persoonlijk dacht ik dat als je langer dan 2 weken achter elkaar ziek bent, je dat geld weer terug zou moeten krijgen. Daarnaast had ik zo'n 6 weken thuis moeten blijven en ben na minder dan 3 weken al weer aan het werk gegaan omdat ik onmisbaar zou zijn en hij heeft mij pas na 7 weken genezen verklaard.
Momenteel heb ik geen zin om hem hier persoonlijk mee te confronteren omdat ik een beetje in onmin met hem leef. Voordat ik hem hier mee confronteer, wil ik zeker zijn van het feit of hij mij die wachtdag(en) moet terug betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee joh, jammer maar helaas.

In de TLN CAO, maar ook in andere transport CAO's is opgenomen dat de werkgever gerechtigd is één wacht bij ziekteverzuim in te houden.
Deze dag hoeft hij dus niet te betalen, ook niet als het verzuim langer dan 2 weken duurt.

Hij mag echter maar 1 dag inhouden binnen 4 weken.
Als je bijv. je dus ziek meldt en een week later beter en daarna 10 dagen later weer ziek, dan mag hij dan geen wachtdag meer inhouden.

Het is overigens een werkgevers recht, geen plicht.
Er zijn werkgevers die geen wachtdagen inhouden, al zijn die vandaag de dag op een hand te tellen.

I.i.g. kun je geen recht op die wachtdag laten gelden.

Wat de werkgever wel moet betalen tijdens het ziekteverzuim zijn de gederfde overuren die je normaal maakte tot een maximum van 15 per periode van 4 weken.
(Tenminste, als je tot het rijdend personeel behoort)

Dat met zo'n blessure je al weer rap aan het werk bent gegaan, binnen de tijd die voor een goede genezing staat, is niet zo'n goede zet.
Ten eerste voor jezelf niet want er bestaat een gerede kans dat je er later last van gaat krijgen omdat de genezing onder geforceerde omstandigheden tot complicaties heeft kunnen leiden die zich later uitten.
Ten tweede voor de collegialiteit. De werkgever zal ook van anderen verwachten dat zij hun genezing maar opzij moeten zetten en zo snel mogelijk weer aan de slag gaan.

Ook opmerkelijk in je verhaal is "dat 'hij' je na 7 weken genezen heeft verklaard". Toch niet je werkgever hoop ik?
Als je werkgever ook je behandelend arts is dan zit er iets goed scheef...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer hij je wel of niet arbeidsongeschikt meld maak voor hem niets uit behalve in de ziekte verzuim cijfers. hij moet je toch zelf betalen. Maar volgens de cao hoeft de wachtdag niet te worden betaald.
ronron1212
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing