Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

geldt het ook voor het verkoopen van iets illegaals, de wet dat elke mondelinge afspraak bindend is?

in het geval van het niet leveren ondanks dat de waar illegaal is. Want er is theoretisch een situatie waarin geld wordt gestolen oftewel oplichting.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De wet sluit handelen in verboden goederen niet uit, dus ja als je mondeling een pistool koopt dien je het ook af te nemen.

Oplichting en diefstal van geld zijn twee verschillende dingen.

Oplichting is iemand laten betalen voor iets wat niet gebeurd en het geld wordt dus verduisterd, diefstal is daadwerkelijk wegnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als een overeenkomst in strijd met de wet en/of goede zeden is dan kan men geen rechten afdwingen aan die overeenkomst.

Het zou immers wat zijn als ik seks met mijn ex zou kunnen afdwingen omdat hij het mij belooft had.

Toegevoegd na 6 uur:
Mijn ex zou echter geen sex meer met mij willen hebben.

Een rechter zal mij dus in het ongelijk stellen op het moment dat ik dit vooralsnog via rechtswege probeer af te dwingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een overeenkomst met als onderwerp iets illegaals, is nietig, dus niet overeengekomen. Dus is die afspraak niet bindend.
Daarom zie je in het criminele circuit ook afrekeningen: iemand wordt neergeschoten of noem maar wat, omdat de overeenkomst die ze ooit sloten nietig ( dus ongeldig) is en dus niet in een rechtszaak kan worden behandeld. Nakoming is via de rechter niet te verwezenlijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing