Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik liep op een stuk waar honden mogen loslopen met een bal en een hond pakte hem en nu zitten er bijtsporen in, had de baas mijn bal moeten vergoeden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is een beetje pietluttig van jou als je wilt dat iemand jouw bal vergoed. Je loopt op een uitlaatveld/stuk waar honden los mogen lopen. De kans om dus een andere hond tegen te komen is groot. Honden blijven dieren en de kans dat ze vanuit hun dierlijke aard iets slopen eveneens groot.

Maar om jouw vraag te beantwoorden: Er is schade toegebracht aan jouw eigendom door het dier van een ander. De eigenaar van het dier dient dus jouw schade te vergoeden, mits jij niks hebt 'uitgelokt' theoretisch gesproken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door ergens te lopen waar honden los mogen lopen heb je de aanmerkelijke kans aanvaard dat jouw bal beschadigt zou raken. Naar mijn inziens zou een rechter er op deze manier naar kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Of de hond mag loslopen of niet, dat heeft in totaal geen betrekking op het vergoede van schade.

Ook al loopt de hond los, de eigenaar dient de hond ten alle tijden onder controle te hebben, richt de hond schade aan dient deze door de eigenaar vergoed te worden, hij is namelijk aansprakelijk voor de daden van de hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond mag wel loslopen maar geen schade aan andermans eigendommen toebrengen.

Met een bal spelen op een hondenlosloopveld is natuurlijk wel vragen om problemen: maar weinig honden kunnen die verleiding weerstaan.

Je schadevergoeding zal enkele euro's bedragen en niet de volledige prijs van de bal: de bal is niet lek, alleen beschadigd/gekrast, en dat had ook door een tak, steen of blikje kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bal + honden+ bijten+ spelen = bijtsporen.
Wat doe je dan met een bal tussen de honden?
Stel je voor er kwam hondenpoep aan.
Denk niet dat er een hondenbaas bestaat die je bal vergoed.
Niet de honden, maar jij daagt ze uit in je bal te bijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing