Waarom mag een bedrijf 30 dagen de tijd nemen voor een terugbetaling?
Ik had via het internet een product besteld die niet geleverd werd, terwijl wel duidelijk op de site stond dat het leverbaar was. Na van 31-10 t/m 05-11 thuis te hebben zitten wachten, kreeg ik op 06-11 een telefoontje en een e-mail met de melding dat het product er niet was. Ik besloot dus mijn geld terug te laten storten. Sinds het afspreken dat ik het geld terug zou krijgen, zijn 8 werkdagen ondertussen alweer voorbij, en nog steeds geen geld op mijn rekening. Ik keek op de site bij de algemene voorwaarden en vond dit: "... U heeft dan het recht om de overeenkomst te ontbinden. Reeds betaalde bedragen worden zo spoedig mogelijk, doch binnen 30 dagen gecrediteerd." Is dit ook van toepassing op mij, ook al is het niet mijn fout? Ergens denk ik helaas van wel... Maar dan is mijn vraag: waarom is het zo dat een betaling via iDeal van koper naar bedrijf zo vlug en gemakkelijk afgehandeld kan zijn, maar een bedrijf gewoon 30 dagen de tijd kan nemen alvorens het bedrag terug te storten?
Ik las her en der dat ING en andere banken in het verleden transacties "pauzeerden" om rente te kunnen trekken uit die transactiebedragen. Ik hoop nou niet dat dit waar is. Echter, gezien het feit dat bedrijven het bovengenoemde volgens de wet mogen doen, klinkt het niet alsof iets ze ervan kan weerhouden om het even snel op een speciale spaarrekeningetje te zetten alvorens het terug te storten.
Toegevoegd na 2 minuten:
Dit was ik nog vergeten toe te voegen: de levertijd zou uiterlijk drie dagen moeten duren...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.