Vandaag heb ik in de rustige Diemen waar ik al 13 jaar fiets, een bekeuring gekregen bij het fietsen door het rood. EUR 85. Wat kan ik doen? Dank!
De auto's stonden al. Dus ik dacht dat het al "groen" is. Hierbij was het een heel rustige straat. EUR 85 is een enorm bedrag voor mij. Ook wegens medische redenen. Ik ben nooit in aanraking geweest in de politie/justitie. Het is uberhaupt mijn eerste bekeuring. Valt er iets te doen? Dank!
stelen van haar burgers. En dan bedoel ik absurd hoge bedragen voor
overtredingen waar een waarschuwing of een lager bedrag op z'n plaats was
geweest. Voortuin beter uitkijken voor boeven dus, want die vind je ook in
het rustige Diemen.
Je kunt het beste binnen de gestelde termijn betalen, anders wordt het
bedrag plotsklaps verdubbeld. Medische redenen of niet. en
betalingsregelingen zijn doorgaans niet mogelijk.
Het kan nog veel erger, met 85 euro heb je nog "geluk" gehad. Ik ben zelf
een keer door de politie van meer dan honderd euro bestolen omdat m'n OV
chipkaart niet opgepikt werd door het daarvoor bestemde kastje in de bus.
En mijn schoonmoeder (gehandicapt, psychotisch en bijna blind) had twee
hele oude en totaal kapotte bromfietsen in een schuurtje staan waarvan
papieren waren verlopen, en dat kostte haar 672 euro. Gelukkig konden we
financieel helpen anders had ze niet eens droog brood kunnen eten. Het gezegde "de politie is je vriend" gaat al lang niet meer op. De politie
is de boef geworden. Die mensen besteelt om een bonnenquota te halen.
Voortaan trouwens wachten tot het groen is als er iemand in de buurt is.
Begrijpelijk, maar toch : bij bekeuringen die voor de politierechtbank komen, worden dergelijke fietsers zelden in het gelijk gesteld.
Door het negeren van rood licht vallen jaarlijks vele doden en gewonden. Het laatste is daarom een veel ernstiger vergrijp!
Je bent door rood gereden, dat mag niet, daar volgt een sanctie op, klaar. Dat je baalt van dat geld is precies de bedoeling van de boete, dan laat je het de volgende keer namelijk wel uit je hoofd.
Voor een buitenstaander, de politie, ben je gewoon een onbekend iemand die door het rode licht rijdt.
Op dat moment ben je gewoon even geen keurige burger, zoals je jezelf omschrijft.
Dus doen ze gewoon hun werk en bekeuren ze jou. Een hoge boete maar ook dat is volgens het boekje en uiteindelijk krijgen de agenten zelf er geen euro meer voor of ze jou nu wel bekeuren of niet. Waarom ze niet waarschuwden zoals die andere keer dat je rustig fietste zonder verlichting?
Toen had je gewoon geluk. Het is nu eenmaal niet zo dat wij op school leerden: Men mag niet door rood rijden tenzij de persoon in kwestie rustig fietst en de straat rustig is. Het is frustrerend soms, ik ken het, maar ja, gewoon de regels van het verkeer volgen en niet denken dat je de uitzondering bent. Ik hoop voor je dat je niet in wezenlijke financiele problemen komt door die boete.
Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die zich daar enorm aan ergeren. En ergenis, ongeduld is ook gevaarlijk in het verkeer.
Probeer het dus te veranderen. En als dat niet kan zie het dan iedere keer als een lesje in geduld ontwikkelen.
Dat doe ik als ik in de winkel in een lange rij bij de kassa sta. Je hoeft dat niet te doen natuurlijk, maar wat ik ermee zeggen wil is dat je je gedachtenpatroon kan veranderen als je wilt. Dan hoef je je niet meer op te winden omdat je een minuut voor niks staat te wachten, maar kan je goed gebruik maken van die minuut.
't Is de beste manier inderdaad, ook voor je eigen stemming en ook voor de veiligheid van het verkeer. Er gebeuren zat ongelukken door in wezen kleine ergernissen.
Zij mij wel, ik heb pech gehad.
Maar ik zou me niet als slachtoffer opstellen en de boete betalen. Even voor de duidelijkheid: ik ben ook een fietser, heb geen auto, dus. En het is zo, ik had ook al een paar keer aangereden kunnen zijn, maar zie evengoed ook vele fietsers zonder omkijken gewoon maar even afslaan of naar de overkant rijden en dus een aanrijdende chauffeur een hartverzakking bezorgen.
Heus, dit gaat van twee kanten op. Maar dat heeft uiteindelijk niets te maken met het feit dat je deze keer pech had toen je door rood licht reed.
Je kunt ook blij zijn met die dertien jaar dat je je gang hebt kunnen gaan en niet bent bekeurd. Statistisch heb je dan mazzel, schat ik in, en gemiddeld kostte het je maar zes en een halve eu per jaar ;-))
Als de autos daadwerkelijk 30 zouden rijden waar 30 de maximumsnelheid is.
Als de auto laatst niet bijna met een bloedgang door rood zou rijden.
Als ik ook werkelijk voorrang zou krijgen als ik van rechts kom aanfietsen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.