Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vandaag heb ik in de rustige Diemen waar ik al 13 jaar fiets, een bekeuring gekregen bij het fietsen door het rood. EUR 85. Wat kan ik doen? Dank!

De auto's stonden al. Dus ik dacht dat het al "groen" is. Hierbij was het een heel rustige straat. EUR 85 is een enorm bedrag voor mij. Ook wegens medische redenen. Ik ben nooit in aanraking geweest in de politie/justitie. Het is uberhaupt mijn eerste bekeuring. Valt er iets te doen? Dank!

12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je moet in ieder geval betalen binnen de daarvoor gestelde termijn. Want anders wordt de boete alleen maar hoger. Je kunt proberen bezwaar aan te tekenen bij de officier van justitie, waarschijnlijk zal dat niets uithalen, maar het valt te proberen als je een goede reden had.

Dan kun je het voor laten komen bij de kantonrechter en daar je verhaal doen. Je hebt niets te verliezen en als je verhaal een beetje plausibel is dan kan de kantonrechter de boete matigen. Dus het is wat moeite maar het valt altijd te proberen. De boete wordt toch nooit hoger en kan een paar tientjes gematigd worden als de kantonrechter verzachtende omstandigheden aannemelijk acht. Dus als je de moeite ervoor wilt nemen dan kun je succes hebben omdat een kantonrechter dan ook wel kan denken al die moeite voor een paar tientjes, misschien zit er wel iets in wat hij/zij vertelt.

Ikzelf heb hier 2 keer succes mee gehad, maar je moet je goed voorbereiden op zo´n zaak en het kan een hele tijd duren voor je een oproep krijgt.

Als je mijn raad opvolgt, laat dan nog eens iets horen (tzt) in mijn mailbox over de afloop. Succes.
Ceeve
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De bekeuring betalen en niet meer door rood fietsen. Een overtreding is een overtreding, ook als je ergens al 13 jaar fiets en ook als het pas je eerste overtreding is. Ik denk ook niet dat ze voor dit soort bedragen een betalingsregeling gaan treffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat je te doen valt is een girootje uitschrijven en je verlies als een kerel te dragen!
Of het nu je 1e of je 31e is, het is een overtreding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben bang dat er weinig opzit dan te betalen. Je zou (wanneer je de acceptgiro binnen hebt) bezwaar aan kunnen tekenen. Veel kans geef ik je niet. De verkeersovertreding was een moment opname. Op dat moment was het rustig. maar het feit blijft dat je door rood reed. Helaas werd je gesnapt. Ik snap de frustratie. Als je elke dag door rood zou rijden. Fout parkeren om een brief te posten, te pinnen. Zonder gordel rustig in een woonwijk rijden. Het word keihard bestraft. En of het allemaal de verkeersveiligheid ten goede komt. Integendeel, het is bewezen van niet. Anders zouden ze minder te bekeuren hebben. De bonnen-quota bepaald dat er zóveel bonnen geschreven (geincasseert) moeten worden.

Toegevoegd na 7 uur:
RTL 5 teletekst pagina 1O9... Stijging aantal verkeersboetes. Dus, zoals ik zei, bekeuren helpt niet. Anders zou er een afname van, geregistreerd moeten mijn.

Toegevoegd na 7 uur:
Boetes helpen niet ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bezwaar (laten) maken. Het was mistig vanmorgen dus de kleuren kunnen vervagen en misschien was het stoplicht wel defect. Met de WOB vallen ze vaak door de mand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een "goede" wet is een duidelijke wet. De wet die bepaalt dat je voor rood moet stoppen, is heel erg duidelijk Toch zie je ook hier dat mensen trachten aan de wet te ontglippen.
In België wordt het bv. na groen eerst oranje. Wagens die net aan het licht zijn, kunnen dan nog doorrijden en hoeven niet bruusk te stoppen. Wagens die verder staan moeten wel stoppen. De situatie is nu zo, dat wagens die zien dat het oranje wordt plankgas gaan geven om toch nog door te kunnen. Idem als het "net rood" is en de wagens uit de andere richting nog stil staan. Stop je wel voor oranje dan riskeer je een agressief gebaar of een toeter die je tot orde roept.
Sommige chauffeurs starten net als jij al vanaf het moment dat die andere wagens stil staan. omdat het dan toch bijna groen is...
Door dit alles zijn er al meerdere zware ongevallen gebeurt. Als er geen camera's staan kan de schuld vaak moeilijk bewezen worden.
Om maar te zeggen : je bent echt niet de enige die een vrije interpretatie heeft van wat wettelijk is. Als je al jaren lang dezelfde weg volgt kom je in een soort gewoontehandelen. Dus waarschijnlijk heb je al vaker dat rode licht even genegeerd omdat het volgens jou groen was. Nu heb je pech gehad dat de politie dit heeft gezien en je een ferme boete heeft gegeven.
De taak van de politie bestaat erin ervoor te zorgen dat mensen wetten en regels gaan naleven. Maar ook hier is er helaas wat willekeur. Eén keer knijpen ze de ogen toe voor iemand die door het rood raast aan 200/u, een andere keer beboeten ze een fietser die iets te vroeg vertrekt. En een minister die met zijn dienstwagen fout parkeert zal minder snel een boete krijgen dan jan-met-de-pet die zich aan hetzelfde waagt. Er zijn in Belgiê gevallen bekend van politiemensen die gesanctioneerd werden omdat ze "de vrouw van de eerste minister" een bekeuring gaven en deze niet wilden ongedaan maken.
Terwijl 85 euro voor die klasse maar wat kleingeld betekent en andere mensen zich door dergelijke hoge boetes in de problemen werken. Er hebben al mensen gepleit voor inkomensgerelateerde boetes, maar die komen er m.i. nooit.
Dus... je hebt de wet helaas niet aan je kant. Zelfs bij bezwaar maken is het jouw woord tegen dat van de politie, en raadt eens wie men gelijk zal geven? Plus kan je dit nog extra kosten opleveren, bv. als de zaak voor de politierechtbank getrokken wordt en je in het ongelijk wordt gestel
Je zal helaas niet anders kunnen dan betalen en voortaan heel erg de wegcode te volgen.
12 jaar geleden
wij zitten in Nederland, niet in België. maar sowieso, je bent er zelf bij om door rood te fietsen. is gewoonweg een overtreding. je zult die boete gewoon moeten betalen, en daarna kun je eventueel bezwaar aantekenen dat je niet door rood hebt gefietst, nadeel van de wetten is dat je het op zwart wit moet kunnen aantonen dat je niet door rood hebt gefietst. kan je dat niet, ben je gewoon nat. want een agent mag geen bekeuring uitschrijven. ze moeten met 2 man zijn, en als die 2 agenten beweren dat je door rood bent gefietst, kom je er niet onderuit. 85 euro is veel, dat zijn wel 149 gulden 90. laat het niet oplopen want de 2e aanmaning bedraagt 95 euro en de derde aanmaning 150 euro dus, voort niet meer door rood fietsen, en met een smoesje dat het mistig was kom je er niet mee weg, want ze kunnen het weer van vanmorgen opvragen, en bleek het te zijn dat het niet zo mistig is geweest, ben je in verzuim. en kost het je nog meer geld vanwege valse bezwaar hebt ingediend, hoe mistig het ook is. en de zicht is maar 3 meter, de stoplichten zijn met LED lam,pen uitgerust, geloof me die zie je van ver af stand al branden. dus die smoes gaat je niet werken, kunt proberen door te zeggen dat je remkabels knapte op het moment dat je flink remde bij oranje en door schoot, en dat je prioriteit stellen moest. of midden op een kruispunt stil te staan en terug te hobben of uit veiligheid late gaan, en dat ze je toen hebben eruit gevist. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet gewoon de bekeuring betalen als je er tegen in gaat komen er nog meer problemen! en voortaan beter opleten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betalen en voortaan stoppen voor rood licht. Als je daar al 13 jaar door rood fietst, heb je al 13 jaar mazzel gehad. Jammer maar helaas voor jou. Je weet dat het risico op een bon er altijd inzit, dus wees sportief en leer er wat van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, jij maakte een fout dus zul je de boete gewoon moeten aanvaarden.je kan alleen iets veranderen als je geen fout bent begaan. de bekeuringen worden alleen maar hoger als je ze niet betaald. wel kun je proberen om bij de zorgverzekering/justitie proberen om het in termijnen te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet meer door rood rijden is de enige oplossing om een volgende bekeuring te vermijden. Ook al kan dit soms heel frustrerend zijn omdat op rustige kruisings je vaak als enige stil staat (terwijl er niks te bekennen is). Maar ja die politie agent was er wel... Ben benieuwd of het je gaat lukken om onder de bekeuring uit te komen, maar denk het niet... Suc-6, 85 euries is inderdaad een heel hoog bedrag. En dan te bedenken dat de automobilisten je van de sokken rijden op een zebra pad en dan ook nog boos doorrijden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al die heisa om een bon....! Vervelend, dat wel, maar net als ieder ander: betalen en niet meer door rood rijden, en helemaal niet zeuren omdat je terecht een bekeuring krijgt. En kom nu niet aan met de kreet :"Ga achter echte boeven aan" , want, dat snijdt geen hout!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die medische reden er iets mee te maken heeft dat je moeilijker kan bepalen of het licht op groen staat kan je zeker op een politiebureau een gesprek aanvragen.
Ook als dat niet zo is kun je een gesprek aanvragen op een politiebureau maar ook op andere wijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing