Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn ouders zijn overleden, in hun nalatenschap zaten nogal wat brieven tussen hen, mag ik daaruit citeren, ook als mijn broers dat niet willen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

volgens mij moet je dat uit hun testament halen of via de advocaat. als dit niet het geval is en je kan nergens uit opmaken dat je ouders dat wel of niet goed zouden vinden is het toch iets wat je met je broers moet bespreken. misschien kan je tot een compromis komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarvoor zou je moeten uitzoeken hoe auteursrecht wordt doorgegeven aan erfgenamen. Maar pas op dat je daarmee de relatie met je broers niet op het spel zet, want rondom dit soort onderwerpen gaan geregeld familiebanden ten onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Privezaken moet je niet openbaren.
Dat was iets tussen hen, niet voor anderen.
Dus NIET doen!

Toegevoegd na 2 minuten:
Tevens zie ik het verband met genealogie niet, onder welk je rubriek je deze vraag hebt geplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk gezien is citeren met bronvermelding toegestaan, ECHTER:

Is het citeren van geschriften van je ouders belangrijker dan de relatie met je broers?

Bedenk dat het openbaar maken van de brieven de relatie voor altijd kan ontwrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom niet als nergens staat vastgesteld dat je ouders dit niet wilden,maar persoonlijk zou ik het niet doen als je broers het niet willen,je moet het over zo'n gevoelig onderwerp wel met elkaar eens zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als uit het testament of uit de brieven niet blijkt dat er bezwaar bestaat tegen openbaarmaking is er m.i. geen enkel probleem. Zelfs al zouden je vader en moeder in de brieven schrijven dat het beter is te zwijgen over bepaalde gebeurtenissen. Dat is dan een mening die voor hun wellicht nuttig en aanbevelenswaardig was maar het bindt = u = niet en uw broers kunnen er geen recht op doen gelden..

De nagelaten brieven zijn van je ouders en als daar expliciet geen auteursrecht op is gevestigd mag je daar gewoon uit citeren.

Een ander hoofdstuk is of dat schade berokkent aan een of meer andere familieleden, bewust of onbewust, bedoeld of onbedoeld.

Is de relatie goed tussen de overige familieleden (i.c. je broers), is het openbaar maken van de inhoud van de brieven dan wel zo verstandig?

Is de inhoud van de brieven dermate, dat u daarvoor die goede relatie overboord wenst te zetten? Zo ja, kunt u dan de consequenties overzien?

Ik denk, dat u niet tot openbaarmaking bevoegd bent als de andere broer(s) daardoor schadelijke gevolgen gaan ondervinden in het economisch en sociaal maatschappelijk verkeer, zonder dat daar verder iemand mee is gediend.
Dat zijn mijn overwegingen.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie mijn laatste reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing