kun je iemand die recht heeft op vruchtgebruik uit een geerfd huis zetten?
mijn man heeft door de dood van zijn vader een huis geerfd. omdat ook moeder dood is, hertrouwde vader met een Poolse mevrouw. Wij hebben geen goed contact met deze mevrouw ( slechte herinneringen aan ) en een aantal jaar voor zijn dood heeft vader haar zelfs onterft. wel mag de mevrouw in kwestie nu volgens de wet vruchtgebruik maken en woont al meer dan een jaar in "ons" huis... kan dit zomaar?
Ik vind het wel vreemd dat u zegt dat ze onterfd is, want blijkbaar is er bij testament dus dat vruchtgebruik toegezegd. Misschien is beide tegelijk mogelijk. Maar in geval er echt een vruchtgebruik op is gevestigd door testament moet u haar inderdaad laten wonen en in geval van haar overlijden kunt u pas uw erfdeel opeisen.
En in het nieuwe erfrecht is er niet zozeer sprake van vruchtgebruik maar dat de langstlevende inderdaad wel bij wet de eigendom heeft over de spullen onder de plicht dat zij een schuld heeft aan de kinderen.
Maar uit uw tekst maak ik eigenlijk op dat uw schoonvader voor 2003 is overleden. Klopt dat?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.