Ik ben een Belgische alleenstaande moeder van 2 kinderen wonend in België. Hoeveel moet ik wettelijk gezien minimaal verdienen?
Ik zou mijn uren willen terugschroeven naar 20 per week zodat ik me meer aan het huishouden en de kinderen zou kunnen wijden. Maar bepaalt de Belgische wetgeving een minimuminkomen als moeder van 2? Ik zou immers kunnen rondkomen met zo'n 800€ omdat ik een heel lage huurprijs betaal voor de woning en ook groenten en fruit krijg van een bevriend koppel die een groenten- en fruitwinkel hebben.
Toegevoegd na 1 uur:
Opgelet! Ik vraag niet naar het inkomen dat ik volgens de wet van mijn werkgever moet krijgen, maar naar het bedrag dat ik moet hebben om gerechtigd te zijn 2 kinderen op te voeden. Stel dat ik als alleenstaande moeder zou zeggen: Ik heb maar zin om maximaal 5 uur per week uit te gaan werken, dan zou ik als arbeider of bediende natuurlijk niet veel meer dan een paar honderd euro per week verdienen. Ik kan me inbeelden dat de wetgeving dan niet akkoord zou zijn, omdat men met zo'n bedrag niet zou kunnen zorgen voor zichzelf en 2 kinderen zonder verdere hulp van buitenaf.
Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoelde paar honderd euro per maand...