Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft mijn ex recht op mijn kind?

Mijn ex en ik zijn uit elkaar. Toen ik zwanger was al, hij heeft het kindje ook niet erkend. Heeft hij er toch recht op om hem te zien? Goeie afspraken over dat hij een middage naar hem gaat wilt hij niet. Alleen wanneer het hem uitkomt wil hij mijn kindje komen ophalen, als ik nee zeg komen daar allerlei bedreigingen achteraan.
Kan ik een rechtszaak aanvragen zodat hij mijn kind helemaal niet meer mag zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Nee dat heeft hij niet:

In artikel 8 lid 1 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) is het recht op eerbiediging van het privé-, familie- en gezinsleven (family life) neergelegd. Op grond van dit artikel heeft bijvoorbeeld een biologische vader, ook al heeft hij zijn kind niet erkend, recht op omgang met zijn kind, indien hij tot het kind in een betrekking staat die aangemerkt moet worden als family life (8 EVRM). Het enkele feit dat de vader het kind heeft verwekt, is onvoldoende om die nauwe persoonlijke band tussen vader en kind aan te nemen. Voor het aantonen van deze band is van belang of de biologische vader en de moeder langere tijd in gezinsverband hebben samengeleefd. Daarnaast is de frequentie van de contacten van belang.

HIJ zal de rechtszaak moeten aanvragen, niet jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing