Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de boete die ik na méér dan een jaar pas krijg, nog geldig?

ik heb beschikking ivm baldadigheid na meer dan een jaar ontvangen; de hierbij betrokken personen hebben naar enkele weken na incident al boete gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Baldadigheid is een overtreding. Overtredingen hebben een verjaringstermijn van 3 jaar. Dus ja: de officier van justitie mag een transactievoorstel of een strafbeschikking sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het een schikkingsbedrag is en dat het niet voor de rechter is geweest. Normaliter wordt er na constatering een bekeuring aangezegd en een soort PV (zgn "geeltje") uitgereikt. Indien dat niet direct daarna wordt uitgereikt dan dient dit toch wel wel binnen 3 maanden na constatering gebeurd te zijn. Is dat niet
het geval dan is er bij een verdere rechtsgang veelal
sprake van onvoldoende bewijs. Let op, per 1-1-2012 zijn m.i. de schikkingsbedragen verhoogd dus je valt nog onder het oude regime. Indien het geeltje wel is uitgereikt dan spelen er normaliter ook termijnen. Overschrijding hiervan leidt m.i. niet automatisch tot
sepot. Wanneer deze termijnen worden overschreden worden kan men een bezwaar/beroepschrift indienen bij de officier van justitie. Wat de termijn bij baldadigheid is dat weet ik niet. Evenmin is mij bekend of je bij bezwaar of beroep een kans maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing