Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie draait op voor kosten bij bestellingen webwinkel door hacker?

Op je webwinkel hebben mensen een account: gebruikersnaam + wachtwoord en daarmee bestellen ze artikelen; dus je hebt oa hun adresgegevens en bankgegevens.

Nu hackt iemand dat account (vd klant dus) en besteld op de naam vd klant artikelen.
Verandert het afleveradres en evt andere gegevens van de klant in zijn eigen info.

Winkeleigenaar stuurt de artikelen naar het "nieuwe" adres. Nu kunnen er twee dingen plaatsvinden, en van beide zoek ik juridische informatie wat de rechten zijn van zowel klant als webwinkeleigenaar.
1) webwinkeleigenaar neemt na uitblijven betaling binnen 1 of 2 weken na verzending contact op met klant: deze weet van niets en de artikelen zijn niet te achterhalen.

2) webwinkeleigenaar neemt contact op via mail, maar omdat het een account is wat x jaar terug is aangemaakt, bestaat het emailadres niet meer. Maar, mbv bankrekeningnummer kom je uiteindelijk wel achter de gegevens van de klant en kan je na geruime tijd contact met hem opnemen (maanden). Ondertussen zijn de kosten misschien flink opgelopen omdat de hacker ondertussen meerdere malen heeft besteld. klant weet van niets, artikelen zijn niet te achterhalen.

Ik vraag mij af: wie draait er op voor de kosten? Wat zijn de wettelijke regels hieromtrent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bankgegevens zijn niet zomaar bij de webwinkel bekend. Vlgs mij kan een "hacker" dan niet zoveel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel nienienie, als je in het account kan en je verandert het afleveradres en je zorgt dat je de optie achteraf betalen neemt kun je van alles laten bezorgen op dat adres en niet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies wat pelle zegt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Pijnboompitje: als je als webwinkel ervoor kiest dat mensen achteraf kunnen betalen moet je dit dus incalculeren. Met een kleine webwinkel zou ik dus nooit achteraf laten betalen, doe ik ook niet als ik iets verkoop op marktplaats. Eigen risico dus.

Je kunt natuurlijk aangifte doen etc maar als daar niets uitkomt draai jij op voor de kosten dus.

Toegevoegd na 1 uur:
Ok vanaf de andere kant bekeken: als de hacker heeft ingebroken op de site van de webwinkel is het natuurlijk de fout van de webwinkel. Als de hacker het account van de klant heeft overgenomen is de vraag hoe dat kan: is het een bekende van de klant en heeft die gewoon een wachtwoord geraden of heeft de hacker de pc gestolen van de klant met de gegevens erop?

Kortom: wat is er precies gebeurd en vooral is dat te bewijzen? Dat gaat uitmaken in de vraag wie er verantwoordelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje.
Ja het gaat dus niet om perse inbreken in webwinkel, maar de hacker heeft wel de echte inloggegevens (maar niet gekregen vd klant, maar dus geraden of gehackt)
Wie is er dan verantwoordelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij is nog niet duidelijk van welke kant je praat. Als bewezen kan worden dat de hacker niet ingebroken heeft in de site van de webwinkel kan de webwinkel niet verantwoordelijk zijn, dat is dan de klant maar ik weet niet hoever de webwinkel daarmee gaat maar verantwoordelijk ben je als klant. Een hacker houdt zich niet bezig met een enkel account, dan moeten er meer gehackt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet de wet kopen op afstand. Zolang de webwinkel niet kan bewijzen dat de klant een bestelling heeft ontvangen zijn alle kosten voor de webwinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is nu dus de vraag. Als het pakketje is aangenomen en er is een handtekening voor geplaatst is het dus niet de fout van de webwinkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De handtekening moet wel zijn van de klant en niet zo maar iemand.
Voor zoiets ben je verzekerd, en gewoon aangifte doen,en webwinkel op hoogte houden. Maar het is ook eigen verantwoording om moeilijke wachtwoord te bedenken zodat die niet gemakkelijk te raden is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo verzekert dan? Welke dekt dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs een bank moet het geld terugbetalen als er een hacker geld heft weten over te boeken, zal een webwinkel plots meer mogen dan een bank die wereldwijd opereert.
De klant kan je hiervoor nimmer aansprakelijk stellen.

De verzender (webwinkel) is verantwoordelijk voor het pakket tot dat deze in ontvangst is genomen door de klant.

Jij zult als eerste moeten aantonen dat de klant het pakket heeft ontvangen, zolang jij niet kunt aantonen dat het pakket bij de klant is geariveerd zijn alle kosten voor de verzender.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je niet als het pakket door de brievenbus ging Theo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft de webwinkel een probleem. Ze kunnen nimmer bewijzen dat het betreffende item ooit is opgestuurd naar het juiste adres wat de koper verlangt. Webwinkel kan dan ook niet aantonen dat de consument dat betreffende item heeft ontvangen, consument is door de wet kopen op afstand beschermd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe vaak gebeurt het niet dat je niet hoeft tekenen voor ontvangst?
Is de webwinkel dan ook verantwoordelijk theo?
Het gebeurt hier vaak dat het afgegeven wordt bij de buren,ik vraag me af hoe het dan in elkaar zit want ik vind het nooit prettig als een pakket dat voor mij bestemd is elders afgegeven wordt.
Ik vraag me af hoe het dan zit met de bewijslast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om met het laatste te beginnen: De bewijslast ligt altijd bij de webwinkel, deze stelt dat je een pakket hebt ontvangen, ze zullen dat dan ook moeten aantonen, zelfs bij pakketten bezorgd door eigen personeel dient er een handtekening gezet te worden. De webwinkel kiest voor een verzendmogelijkheid waarbij geen handtekening verplicht is, de webwinkel blijft verantwoordelijk tot dat het item is afgeleverd bij de consument. Met andere woorden: Als post.nl het pakje bij de buren afgeeft begaan ze de eerste blunder, het pakje is niet afgeleverd op het adres wat overeen gekomen is met de verzender. De buren hebben geen overeenkomst met de verzender en hoeven het pakje niet over te dragen aan de buren. Dus met andere woorden: Ja de webwinkel is en blijft verantwoordelijk tot dat het pakket bewijsbaar door de besteller (klant) is ontvangen. Veel bedrijven nemen een enorm risico door de pakketten op deze manier te verzenden uit het oogpunt van kosten besparing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp het theo,eigenlijk zou het verboden moeten worden dat de bezorger het pakket niet elders af geeft of dat er voor getekend moet worden door de persoon waarvoor het bedoeld is. Zou het niet zo zijn dat de webwinkel wel erg makkelijk denkt dat kopers toch geen rechtszaak beginnen als het pakje niet is ontvangen door de koper als het al betaald is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maria: postnl heeft in zijn voorwaarden staan dat ze mogen bezorgen bij de buren. Anders zou postnl alleen nog maar vanaf 17 uur kunnen gaan werken en dat zou duurder worden. Je kunt wel op het pakketje zetten dat het NIET bij buren mag maar er is haast niemand die dat doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk het ook Maria, daarbij onder een bepaald bedrag is het heel moeilijk om een rechtszaak op te starten, echter zijn er dan programma's zoals Radar en Kassa die een dergelijke zaak wel verder willen onderzoeken. @Pelle. Als de verzender verzoekt om een handtekening van geadresseerde mag post.nl het niet bij de buren afgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of hier iets wettelijks over geregeld is? Ik vind het eigenlijk van de gekke dat als je als eigenaar van het pakje niet mag beslissen dat het niet elders afgegeven mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geheel wettelijk geregeld, zelfs op Europees niveau, het betreft hier de wet kopen op afstand. Hier in is duidelijk gesteld dat de verzender de eigenaar is totdat de koper het heeft ontvangen. De verzender moet aan kunnen tonen dat het pakket is aangekomen bij de koper, dit kan alleen door er voor laten te tekenen. Koper mag aangeven dat het bestelde elders afgegeven mag worden, indien verzender een handtekening heeft van de geadresseerde is dat het bewijs van aankomst. Hoop dat het wat duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is me geheel duidelijk theo,jammer dat deze wet niet na wordt geleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt die handtekening maar ja dat is duurder.... Maria: dat bepaal je wel, dan moet je daar niet kopen. Het is duurder en daar wil men niet voor betalen. Overigens MAG de afzender ook op het pakket laten zetten dat het NIET bij buren afgegeven mag worden, het kan dus wel zonder handtekening maar als je de goedkoopste manier kiest staat er in de voorwaarden dat het aangeboden mag worden bij de buren.
Mijns inziens ligt het als volgt.

Bij het soort diefstal waarbij een persoon op het internet zich voordoet als iemand anders om zo te kunnen voorkomen dat hij of zij de rekening moet betalen, is in principe de dief de partij die uiteindelijk de schade moet betalen. Maar ja, probeer dat maar eens te achterhalen. Dit zal nog niet zo eenvoudig gaan.

Nu is de tussenvraag: zou een klant van wie een account misbruikt is aansprakelijk kunnen zijn? Hiervoor geldt mijns inziens het volgende. De klant heeft niets besteld in de webwinkel. Daarom is er geen sprake van een overeenkomst: de klant heeft immers geen aanbod van de winkelier aanvaard en is dus geen partij in de zaak. Dus in beginsel is de persoon van wie de gegevens misbruikt worden niet schadeplichtig en die hoeft dus niet op te draaien voor de kosten.

Nu is de ondertoon in de vraag: in hoeverre is een klant verantwoordelijk voor zijn of haar inloggegevens. Wel nu, de vraag daarbij is wat de aard van dat account is. Is het zo dat de dief net zo goed een ander account had kunnen gebruiken? Of deze had kunnen aanmaken met de persoonsgegevens van een ander? Dan is het zo dat het niet uitgemaakt had of de accountgegevens van de klant wel of niet misbruikt zijn, en dan heeft die klant daar ook geen schuld aan.

Dat zou anders kunnen zijn als de webwinkel een soort exclusieve club zou zijn waarbij alleen mensen met een account bestellingen zouden kunnen doen. Die account moet dan wel exclusief zijn: hij moet niet zomaar aangemaakt kunnen worden. Gaat een klant roekeloos om met zijn of haar accountgegevens? Dan zou deze schadeplichtig kunnen zijn, maar let op: de winkelier zou aan moeten tonen dat de klant nalatig is geweest bij het bewaren van zijn accountgegevens. En de relatie tussen die nalatigheid en het gebruik van de dief zou aangetoond moeten worden. Probeer dat maar eens te bewijzen.

Met andere woorden: dit soort nepbestellingen horen onder het ondernemersrisico van een webwinkelier. Klanten zijn vrijwel nooit aansprakelijk, tenzij er sprake is van een heel bijzonder geval. Uiteindelijk kan de winkelier de schade alleen maar verhalen op de persoon die de goederen heeft ontvreemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit welke wetgeving haal je dit? Dit is op geen enkele wetgeving gebaseerd. Wie het bestelt heeft doet in de wet kopen op afstand totaal niet terzake, daar het hier gaat om een koop op afstand is dat de eerste wet waar naar gekeken dient te worden, de rest is bijkomende zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boek 6 burgerlijk wetboek. Verbintenissenrecht. De argumentatie komt voort uit de leer rond de onrechtmatige daad: "1.Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2 Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
3 Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt." (6:162 BW) Doordat de hacker of dief de fraude pleegt onstaat er civielrechtelijk een vordering van de winkelier op basis van de onrechtmatige daad. Evenzo lijkt het mij theoretisch mogelijk dat een rechter zou kunnen overwegen dat een 'klant' aansprakelijk is omdat hij of zij niet zorgvuldig met de gegevens om was gegaan, maar hiervoor geldt mijns inziens wel dat de klant grof nalatig geweest moest zijn en dat de dief alleen maar via die klant de daad had kunnen plegen. Je hebt in het geheel niets te maken met de leer over verbintenissen, want er komt namelijk geen overeenkomst tot stand. (Zie 6:217 lid 1 BW: geen aanvaarding van overeenkomst door andere partij). Daarom staat de afdeling koop op afstand buiten spel. Helaas: er is geen wet die deze situatie precies regelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses, kleine correctie. In de voorlaatste alinea schreef ik "Je hebt in het geheel niets te maken met de leer over verbintenissen". Dit moet zijn dat je niets te maken hebt met de leer over wederkerige overeenkomsten, waarvan een koop op afstand er een van is. Met andere woorden: omdat er geen sprake is van koop zoals de definitie daarvan in de wet (7:1 BW), dus je hebt ook niets aan het onderdeel koop op afstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is dus een zaak tussen hacker en webwinkel en niet zoals vraagsteller vraagt de zaak tussen webwinkel en klant. Mijns inziens nuttige informatie maar niet wat de vraagsteller bedoeld.
Webwinkel is NIET verantwoordelijk, elke webshop heeft in de kleine letters staan dat ze niet verantwoordelijk zijn voor vermissing of beschadiging van poststukken, als ze in een account van de webshop komen door te hacken kunnen ze nog niet bij de wachtwoorden, daar kunnen webshop eigenaren ook niet bij daar kan alleen de klant bij. Elke webshop stuurt status mails naar de klanten zoals betaling is binnen, word klaargezet, is verzonden enz enz, als een email vals is of niet bestaat krijg de webshop eigenaar er bericht van net zoals bij een gewone email die niet klopt, als die wel aankomen is er ook een ontvanger. bovendien zit er retour recht op aankopen via het net, meestal worden er al stappen ondernomen door bellen oid voor die termijn voorbij is en dan moet het allang bekend zijn dat het fout zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
en er is altijd een adres waar het naar verzonden is, daar gaat ook wel een brief of persoon naartoe.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zal even wat toevoegen anders word mijn antwoord verwijderd, Webshopeiegnaar is niet verantwoordelijk, klant is zelf gehackt of slordig met inloggegevens geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: