Wie draait op voor kosten bij bestellingen webwinkel door hacker?
Op je webwinkel hebben mensen een account: gebruikersnaam + wachtwoord en daarmee bestellen ze artikelen; dus je hebt oa hun adresgegevens en bankgegevens.
Nu hackt iemand dat account (vd klant dus) en besteld op de naam vd klant artikelen.
Verandert het afleveradres en evt andere gegevens van de klant in zijn eigen info.
Winkeleigenaar stuurt de artikelen naar het "nieuwe" adres. Nu kunnen er twee dingen plaatsvinden, en van beide zoek ik juridische informatie wat de rechten zijn van zowel klant als webwinkeleigenaar.
1) webwinkeleigenaar neemt na uitblijven betaling binnen 1 of 2 weken na verzending contact op met klant: deze weet van niets en de artikelen zijn niet te achterhalen.
2) webwinkeleigenaar neemt contact op via mail, maar omdat het een account is wat x jaar terug is aangemaakt, bestaat het emailadres niet meer. Maar, mbv bankrekeningnummer kom je uiteindelijk wel achter de gegevens van de klant en kan je na geruime tijd contact met hem opnemen (maanden). Ondertussen zijn de kosten misschien flink opgelopen omdat de hacker ondertussen meerdere malen heeft besteld. klant weet van niets, artikelen zijn niet te achterhalen.
Ik vraag mij af: wie draait er op voor de kosten? Wat zijn de wettelijke regels hieromtrent?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.