Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vriendin is niet getrouwd, heeft ook geen samenlevingscontract, en wel 2 kinderen. Wat gebeurd er met de kinderen, als zij weg valt?

Zo de vraag een beetje ingekort. Maar ja, meer ruimte had ik niet. Dus de eigenlijke vraag is:

Mijn vriendin heeft 2 kindjes.
Ze woont samen, met haar vriend.
Ze zijn niet getrouwd.
Ze hebben geen samenlevingscontract.
Hij heeft de kinderen wel erkent.
Hij heeft nooit getekend bij de gemeente voor ouderlijk gezag.

Dus stel mijn vriendin zou een ongeluk krijgen of iets dergelijks wat zou er dan met de kinderen gebeuren?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De kans is groot dat jeugdzorg zich er dan mee gaat bemoeien en zij gaan dan kijken waar de kindjes het beste kunnen. Dat hoeft dan niet automatisch de vader te zijn.
Ook het verdelen van de spullen en eventueel een huis kan gedonder en gezeur gaan opleveren in zo'n situatie.
Mijn broer zat in een soortgelijke situatie en hij heeft uitgezocht wat nou de makkelijkste optie is in zo'n geval. En dat bleek een geregistreerd partnerschap te zijn. Gewoon op maandagmorgen in spijkerbroek naar het gemeentehuis en je hebt dezelfde rechten als gehuwden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik had precies hetzelfde en ik heb laatst aan mijn ouders gevraagd hoe zij dat opgelost hebben. Zij hebben gewoon in overleg besloten dat het kind (ik dus) mocht kiezen als moeder weg zou vallen. Verder dus niet echt iets op schrift gezet. Als er een goede verstandhouding is tussen vader, moeder en eventuele stiefouders lijkt me dat het beste.

Als de kinderen nog te jong zijn om te beslissen, dan zou ik wel wat op papier laten zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Is er geen testament dan zal de kantonrechter de families raadplegen. Als de rechter geen beslissing kan nemen, er zijn bijvoorbeeld meerdere geschikte voogden of er is binnen de familie ruzie ontstaan, dan kan de rechter de Raad van de Kinderbescherming om advies vragen.'

In principe gaan ze naar de vader tenzij er reden is om aan te nemen dat dat niet verstandig is maar dat beslist bij onduidelijkheid dus de kantonrechter.

Als ze het anders geregeld wil hebben moet ze dat doen bij een notaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat gebeurt er als er geen voogdijregeling is vastgelegd?

Als beide ouders het ouderlijk gezag hebben en één van beiden overlijdt, heeft de langstlevende ouder het zelfstandig ouderlijk gezag. In alle andere gevallen (dus ook als de overblijvende ouder overlijdt), zal er een rechter aan te pas komen om te voorzien in het gezag.Het verzoek aan de rechter om het gezag toe te kennen is doorgaans afkomstig van de Raad voor de Kinderbescherming. Maar het verzoek kan natuurlijk ook afkomstig zijn van de andere ouder die het gezag nog niet had.

http://www.anotaris.nl/overlijden/voogdij-en-bewind

Het is natuurlijk veel beter of dit even vast te laten leggen

Hoe krijg ik als vader gezag als ik niet getrouwd ben en geen geregistreerd partnerschap heb?

Indienen verzoek gezamenlijk ouderlijk gezag
Met het aanvraagformulier 'Verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een minderjarige' kunt u een verzoek indienen. U kunt dit formulier krijgen bij de rechtbank of downloaden van Rechtspraak.nl.

U moet het formulier samen invullen. Op het formulier vult u bij verzoeker I de gegevens van de moeder in. Bij verzoeker II vult u de gegevens van de vader in. Bij het aanvraagformulier moet u een aantal bewijsstukken indienen. Bijvoorbeeld de originele geboorteakte. Dit staat aangegeven op het formulier.

Het formulier met de benodigde documenten kunt u opsturen of afgeven bij de rechtbank waar de geboorteplaats van uw kind onder valt. Is uw kind niet in Nederland geboren of is de geboorteplaats onbekend, dan moet u uw verzoek indienen bij de rechtbank in Amsterdam.

Kosten aanvraag gezamenlijk ouderlijk gezag
Het aanvragen van gezamenlijk ouderlijk gezag bij de rechtbank kost niets. Er zijn wel kosten verbonden aan de documenten die u bij de gemeente moet halen voor het indienen van een aanvraag.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-gezag-als-ik-niet-getrouwd-ben-en-geen-geregistreerd-partnerschap-heb.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing