Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het in Nederland legaal om een stokstaartje als huisdier te houden?

Ik zag zojuist een filmpje van iemand uit Engeland die er blijkbaar 1 als huisdier heeft, en ik vroeg mij af hoe het zit met de Nederlandse wet.

Afgezien of het zielig is of niet, ik ben gewoon nieuwsgierig of het zou mogen en hoe je ze dan zou moeten verzorgen.

12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is best een lastige wetgeving.

Er zijn wel dieren die niet mogen. In nederland kennen we een welzijnswet (Artikel 33 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren) en in België een positieflijst. In Nederland staan stokstaartjes niet op de lijst van verboden huisdieren, in de VS kennelijk wel.

Over het algemeen wordt onder huisdier een tam dier verstaan dat is opgevoed vanaf de geboorte. Dieren uit het wild halen om op te groeien als huisdier is een ander verhaal. En het levert veel discussie op of het wel of niet mag.

Stokstaartjes staan niet op de lijst en zouden dus in theorie mogen. In feite is het niet illegaal om ze te houden. Je kunt ze echter ook niet zomaar uit het wild (Afrika) meenemen.

Stokstaartjes zijn geen huisdieren omdat ze in grote groepen onder de grond leven. Alleen of met zijn tweeën in een kleine huisvesting worden ze depressief en gaan zich kaal plukken. Daarnaast houden ze van warmte. Dus als je veel ruimte hebt, een omgeving kan nabootsen waarbij ze met veel dieren hollen kunnen graven en met lampen erboven kunnen ze best gelukkig worden. En je energieleverancier ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de Partij voor de Dieren mag het gek genoeg nog steeds in Nederland. Zij pleiten dan ook voor een lijst waarop staat welke dieren je wel mag houden als huisdier en een verbod op dieren die niet geschikt zijn als huisdier. Nu mag je bijna elk dier nog als huisdier houden, hoe slecht dat voor het dier zelf ook is. De Partij van de Dieren schrijft hierover o.a. het volgende:

'Een positieflijst is een lijst waarop dieren staan die je mag houden als huisdier – en dieren die er niet op staan dus niet. Zo’n lijst is belangrijk, omdat mensen nu vrijwel alle dieren mogen houden die ze willen, ook als die dieren helemaal niet geschikt zijn voor een leven in een Nederlandse huiskamer of achtertuin. Denk aan ooievaars, uilen, eekhoorns, wasbeertjes, wallabi’s, stokstaartjes en wurgslangen. Het houden van deze dieren als huisdier gaat vaak gepaard met veel dierenleed, maar brengt ook risico’s met zich mee voor de volksgezondheid en de inheemse flora en fauna.'

In de bron het gehele artikel. Het is een vrij nieuw artikel, van 6 juli 2012
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing