Mag Albert Heijn je kruis filmen?
Bij diverse Albert Heijn filialen hier in de buurt, zijn nieuwe kassa`s geplaatst. De kassière ziet tijdens het werk, op het beeldscherm/monitor welke producten er gescand worden.
Maar in de nieuwe kassa`s zit kennelijk ook een camera gemonteerd, en die zorgt er voor dat de kassière regelmatig pontificaal tegen je kruis aan zit te kijken.
Het viel me op, toen ik dat als wachtende in de rij kon zien bij de kassa van de naaste rij. Dan kijk je langs de rug van de kassière mee op haar scherm, en zie je ineens op dat beeld, het kruis van degene die daar staat af te rekenen.
Is dit geen ongevraagde inbreuk op de privacy?
Natuurlijk draag ik net als de meeste mensen bij de supermarkt gewoon een broek als ik aan de kassa sta af te rekenen, maar ik vind het toch niet prettig als het meisje achter de kassa, op haar beeldscherm naar mijn kruis zit te kijken.
En wat gebeurd er met die beelden?
Worden die opgeslagen?
Mag dit zomaar?
Als je niets te verbergen hebt maakt dat toch niets uit.
Heb jij een bijzonder kruis dat niemand daar naar mag kijken?
Ik vind die camera's juist goed omdat daar diefstal mee wordt voorkomen.
Overigens de camera is er voor om te zien of er geen boodschapen zijn achtergebleven in het wagentje. Je gezicht is niet te zien op de beelden dus van inbreuk op de privacy kunnen we ook niet spreken
Het is hetzelfde als dat iemand gewoon naar beneden kijkt of er niet iets onder je karretje staat (kan tegenwoordig geloof ik niet meer). Het scheelt de kassiere een potje opstaan wanneer er iets verdachts is.... Ik zie het probleem niet. Iedereen kan op straat ook je kruis zien. Gewoon zorgen dat je gulp dicht is.
Als mensen staren kan ik me voorstellen dat het vervelend is maar dan kan je er gewoon wat van zeggen.
Ik heb nog nooit een kassiere op het schermpje zien staren.....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.