Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je alsnog stappen ondernemen als je in je jeugd bent mishandeld door je vader?

Een vriendin van mij (in de 20) stelde mij deze vraag omdat ze van haar 7e tot haar 11e regelmatig is mishandeld door haar vader. Haar vader was alcoholist en sloeg haar als ze toevallig op het verkeerde moment op een verkeerde plek was. Gewoon uit het niets. Ze heeft het haar hele jeugd aan niemand durven vertellen uit angst die ze niet kan verklaren. Haar moeder zat in die tijd in een verzorgingstehuis en broers en zussen heeft ze niet.

Nu ze dit zo tegen mij zei, heb ik het idee dat de zaak min of meer verjaard is en je er niets meer tegen kunt doen, ook omdat er geen bewijs is. Psychische schade is er weldegelijk, maar het zal niet aantoonbaar zijn dat de klappen die ze heeft moeten verduren ermee te maken hebben gehad. Kan ze er alsnog iets tegen doen? Een aanklacht indienen of aangifte doen oid? Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Voor huiselijk geweld geld een verjaringstermijn van 6 jaar.
De verjaringstermijn begint volgens mij echter pas te lopen op het moment dat het slachtoffer achttien jaar is geworden. Dit is omdat minderjarigen nog te beïnvloedbaar zijn.
Moet ze aangifte doen?
Ik zou daar niet zo een antwoord op kunnen geven.
Ik raad haar zeker af ergens een politiebureau in te stappen voor de aangifte.
Zoek eerst hulp.
Neem contact op met je huisarts, vertel wat je dwars zit, en wat je van plan bent of wat je overweegt.
Vraag naar een therapeut die je daarin kan begeleiden.
Dit is een gang die je niet alleen moet gaan.

Ik raad het overigens zeker niet af. Een rechtszaak geeft je de kans in één keer al je gevoelens eruit te gooien.

Maar je weet nooit wat de beklaagde doet. Hij kan breken en zijn excuus maken, hij kan zeggen dat je het allemaal verzint. Dit is iets waarbij je professionele begeleiding nodig hebt.

Begin dus bij de huisarts. Is dit ook de huisarts van haar vader, ligt het iets gecompliceerder.
In dat geval kun je contact opnemen met een vertrouwensarts of met een Advies- en steunpunt huiselijk geweld. Er zit vast zo'n punt in een grote stad bij je in de buurt.

Ik doe er een link bij naar wat meer informatie over de juridische aspecten van huiselijk geweld.

Wens je vriendin heel veel sterkte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Stichting correlatie kan zeker al je vragen beantwoorden.
Telefoon 0900-1450.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

aanklacht is te laat maar je kunt nog naar een psychiater gaan daar ben je nooit te oud voor of ze moet zich met haar vader confronteren en er over praten. het is 1 van die 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing