Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik/wij als persoon/gezin een 20 jarige buitenlandse met een 5 jarenlaart van belgie, in nederland adopteren?

Ik heb ooit eens eerder een vraag gesteld hierover, zal hrt in het kort nog even uitleggen.
Een ( zogenaamde) vriend van mij is 2 jaar geleden in sri lanka getrouwd mey een meisje, dit is ook geregistreerd in nederland, zij hebben voor de visa de belgie route genomen, en ze heeft nu de 5 jaren kaart, we zijn erachter gekomen dat die (zogenaamde) vriend haar mishandeld en vernederd, ik ben al een tijdje bezig te zoeken naar een oplossing hiervoor, want ze moet gewoon bij hem weg anders zijn wij bang dat er in de toekomst iets ergs met haar gebeurd.
Is het dus mogelijk - om terug te komen op mijn vraag - om een nu 20 jarige meisje te adopteren of zoiets, zodat zij in eerste instantie veilig is en bij hem weg is/kan, en ten tweede haar 5 jaren kaart niet in gevaar komt?
Men zal ook wel denken waarom gaat ze niet terug naar Sri Lanka, maar daar zal ze door de trouwerij en evt scheiding geen leven meer hebben (geloof?).
Ik/wij zoeken naar allerlei mogelijkheden om haar te helpen en in een veilge leef/woon situatie te krijgen.

Wie heeft antwoord, ervaring of wat dan ook?

In ieder geval bedankt voor het lezen, meedenken en evt oplossingen.

Richard

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Hallo Richard. Zelf kan je helaas niets voor dit meisje doen; dat zou zich uiteindelijk alleen maar tegen je keren. Je zou eens bij de gemeente, maatschappelijk werk of een rechtswinkel kunnen informeren, hoe dit probleem het beste opgelost kan worden. Dit is allemaal gratis en deze instanties kunnen je ongetwijfeld meer helpen dan dat wij dat kunnen. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn in het strafrecht een paar wetten waarmee zij misschien iets kan doen. Ik ken de situatie niet, maar misschien kunnen jullie hiermee zelf bepalen of ze iets kan ondernemen.

Artikel 284

Komt erop neer dat ze met geweld gedwongen wordt tot het doen van dingen die ze niet wil.
Dan kan zijzelf aangifte doen.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/284.html

=====

Artikel 278
Hij die iemand over de grenzen van het Rijk in Europa voert, met het oogmerk om hem wederrechtelijk onder de macht van een ander te brengen of om hem in hulpeloze toestand te verplaatsen, wordt, als schuldig aan mensenroof, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/278.html

Ze is natuurlijk meegenomen hierheen, maar waarschijnlijk wilde ze dat toen zelf? Net getrouwd, gelukkig, enz?

=====

Art. 273f Sr
Beetje lang om de hele tekst hier te plaatsen, en ook zeker niet alles kan van toepassing zijn.
Dit gaat over mensenhandel. Waarbij in Nederland een gedwongen huwelijk (of dit zo was) ook wel eens als mensenhandel kan worden beoordeeld.

Ik zet hier alleen het eerste stukje neer, en dan kijk ik naar dit zinsdeel: "...misleiding dan wel door misbruik van uit feitelijke omstandigheden voortvloeiend overwicht, door misbruik van een kwetsbare positie... "

Artikel 273f
Als schuldig aan mensenhandel wordt met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie gestraft:
1 degene die een ander door dwang, geweld of een andere feitelijkheid of door dreiging met geweld of een andere feitelijkheid, door afpersing, fraude, misleiding dan wel door misbruik van uit feitelijke omstandigheden voortvloeiend overwicht, door misbruik van een kwetsbare positie of door het geven of ontvangen van betalingen of voordelen om de instemming van een persoon te verkrijgen die zeggenschap over die ander heeft, werft, vervoert, overbrengt, huisvest of opneemt, met het oogmerk van uitbuiting van die ander of de verwijdering van diens organen;

en de link:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht/273f.html

Toegevoegd na 19 minuten:
Mishandeling:

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wetboek%20van%20Strafrecht.html#2079
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding