Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het in Nederland verboden Capibara's als huisdier te houden?

Ik zie op Wikipedia wel dat het verboden is, maar niet waarom. Ik vind het vreemd, want je mag wel bijvoorbeeld varkens houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
16.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het staat wel leuk op wikipedia maar ik kan nergens vinden of dat echt zo is. In de link van Amadea wordt over een positieflijst gesproken en daar staat de Capibara inderdaad niet op: www.levendehave.nl/files/positieflijstzoogdierendefinitief%20(2).doc maar helaas is het nog steeds niet wettelijk illegaal om een (zoog)dier te houden die niet op die lijst staat: "Als er inderdaad een Positieflijst komt, en daar ziet het inmiddels naar uit, zal deze worden gekoppeld aan de nieuwe Wet Dieren, die de Gwwd vervangt en op zijn vroegst per 1-1-2013 in werking zal treden. AAP probeert op alle mogelijke manieren de komst van een goede Positieflijst te bewerkstelligen, en werkt hierin waar mogelijk samen met partnerorganisaties, zoals in het samenwerkingsverband de Dierencoalitie."

Waarom de Capibara niet op die lijst staat is omdat het een zoogdier is die eigenlijk het grootste deel van de dag in het water doorbrengt en in groepen leeft en omdat het het grootste knaagdier is wat er bestaat heb je een flink zwembad nodig!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door deze vraag heb ik ook weer wat geleerd, want ik had nog nooit van een capibara gehoord. Het is het grootste knaagdier ter wereld, komt voor in het Amazone- gebied in Zuid-Amerika, en is een waterdier.
Het lijkt mij logisch dat je een exotisch waterdier niet als huisdier in Nederland kunt houden. Je zou op z'n minst de eigen beschikking over een overdekt verwarmd zwembad moeten hebben!
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cavia's, papegaaien en slangen hebben geen groot overdekt zwembad nodig.
Je mag(kunt!) toch ook geen dolfijnen, apen of olifanten houden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding