Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn huisbaas mij echt verbieden om bezoek te laten overnachten?

In mijn contract staat dat het niet is toegestaan om bezoek te laten overnachten. Ik heb dit toen getekend omdat anders mijn contract niet werd verlengd en dan sta ik op straat ;) . Toch ben ik benieuwd of dit überhaupt wel kan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (10)

je beantwoord het zelf al, huisbaas.
hij is de baas over wat jij wel en niet mag doen in in je appartement zodra jij dat contract hebt getekend.

mocht je echter iemand willen laten overnachtten, of samen met je laten wonen. dan zou ik het eerst langs hem laten gaan of het van hem mag. zou wel een goed argument moeten hebben voor zo een uitzondering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een contract is een contract. Dus ja, hij kan je er uitzetten. Dat mag dan alleen weer niet zomaar. Maar ik weet niet hoe jou huisbaas is. Je kunt het altijd stiekem doen natuurlijk :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dit even opnemen met het juridisch loket. Niet alles mag namelijk zomaar in zo'n contract gezet worden. Het juridisch loket kan je hier vast alles over vertellen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik heb even rond gezocht. Jouw voorbeeld kan ik niet specifiek vinden. Wél staat bij veel andere soortgelijke situaties dat de verhuurder u niet mag beperken in uw persoonlijke vrijheid. Zoals roken in het gehuurde, wat ook regelmatig wordt opgenomen in het contract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeen nachtje, dat merkt toch niemand? Of is het kamerhuur in het huis van de ""baas""? Als dat het geval is, vraag het dan, of het goed is voor een of meer nachten omdat een kennis komt logeren. Het gaat er natuurlijk om dat de baas samenwonen wil voorkomen met alle overlast, extra kosten voor water etc. en gedoe. In een hotel betaal je ook meer voor twee dan voor één ( hoewel...).
Formeel staat de huisbaas natuurlijk in zijn recht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een contract mogen alleen redelijke voorwaarden worden opgenomen. Je huisbaas mag je dus verbieden 10 mensen te laten overnachten. Een persoon een nachtje laten logeren is geen enkel probleem. Het juridisch loket is je vriend bij problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit kan überhaupt niet. Ook hoeft een huurcontract niet verlengd te worden, want ze zijn per definitie voor onbepaalde tijd.

Bij het normaal gebruik van een woning hoort het af en toe laten overnachten van bezoekers. Het is onredelijk van je verhuurder om van jou te eisen dat je geen bezoek zou kunnen ontvangen. Een rechter zal nooit de huurovereenkomst ontbinden op deze grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niets in het wetboek gevonden wat erop wijst dat een verhuurder logé's kan verbieden. De enige referentie naar anderen in een gehuurde woonruimte die ik vind gaat over de gedragingen van anderen die met toestemming van de huurder (niet de verhuurder) aanwezig zijn.

Als er inderdaad niets over bepaald is in de wetgeving, dan is die clausule in het contract niet rechtsgeldig, dus zou je er onderuit kunnen.

Je kunt het betreffende boek en artikelen van het Burg. Wetboek nalezen, (heb ik gedaan) maar hier op Wikipedia is het misschien iets duidelijker:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_(Nederland)

Wat je hier niet in kan lezen is of de huisbaas een logé kan verbieden, ook niet in de originele teksten. Dat dat niet te vinden is houdt dus in dat er geen wetgeving is die dat verbod ondersteunt.

Om problemen met je huisbaas te voorkomen als je het toch doet is het misschien verstandig een juridisch adviseur te vragen hoe dit met hem te regelen.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb het hier over een woning. panteao heeft het over een kamer. Het hangt er dus vanaf wat je huurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurcontract onzelfstandige woonruimte (kamer)

Bij een huurcontract voor onzelfstandige woningen (kamers) kunnen de volgende (extra) afspraken van belang zijn:
de kale huur en de servicekosten;
tijdstip en manier waarop betaald moet worden;
hoe de huur opgezegd moet worden;
wanneer de huur wordt verhoogd;
of de huurder bij vertrek een opvolger kan aandragen (coöptatierecht). De verhuurder mag de opvolger weigeren, maar moet daarvoor een goede reden hebben;
gebruik van gemeenschappelijke keuken, douche of bad, wasmachine, wc, kabel en telefoon;
schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen;
gebruik van elektrische of extra verwarming;
meubels en stoffering;
of huisdieren zijn toegestaan;
privacy (zijn de kamers afsluitbaar) en overlast;
**of bezoek en logés zijn toegestaan.**

Als het in je contract vermeld staat wordt het moeilijk, het is rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al staat er zoiets in het contract wat je ondertekend hebt,je huisbaas mag je niet zo maar op straat zetten.
Je geniet huurbescherming.
Ik ga er van uit dat je het niet over een kamer hebt die je huurt,maar een zelfstandige woning?
Betreft het een zelfstandige woning heeft je huisbaas er sowieso niets mee te maken.
Al laat je iemand elke nacht bij je slapen.
Bovendien mag hij zich niet mengen in jouw privéleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huurrecht en de wet(ten) daarop hebben betrekking op zelfstandige onroerende zaken (zelfstandige woningen, appartementen e.d.) die voor verhuur aan natuurlijke rechtspersonen worden aangeboden.

Kamerverhuur (onzelfstandige woonruimten) en onderverhuur vallen buiten de directe werkingssfeer van dit huurrecht voor de gebruiker (onderhuurder) van dit soort woongelegenheden.

De huurder van een onderverhuurd object (kamer, woning) dient zich te houden aan de afspraken die contractueel zijn vastgelegd tussen hem/haar en de verhuurder. Huurders van dergelijke objecten kunnen zich niet beroepen op het algemene huurrecht; voor hen geldt ook geen huurbescherming. Het is dan ook vrijwel altijd een verhuur voor bepaalde tijd.

Vooraf dient door de verhuurder dan ook duidelijk aan de aspirant huurder duidelijk gemaakt worden wat de verhuurder van de huurder verlangt.
De aspirant huurder kan daar wel of niet mee akkoord gaan.

Het is in principe vergelijkbaar met de huur van een vakantiewoning, 'n hotelkamer enz.
Hier geldt ook dat de verhuurder de regels bepaalt.
Bijv. niet roken in het gehuurde, geen huisdieren, geen bezoek enz.. Dit wordt vooral zo bepaalt om te voorkomen dat overlast en schade aan het verhuurde onstaat door de meestal tijdelijke huurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing