Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je bij je voordeur de kruipruimte open zetten, en dan met vakantie gaan?

Ik zie nu net de vraag van Fleurtjeee28 over de kruipruimte en toen moest ik hier weer aan denken.

Een paar jaar geleden is mijn broer een keer perongelijk in de kruipruimte gevallen, toen pap daar bezig was, en hij was vergeten de voordeur op de knip te doen. Mijn broer kwam niet vermoedend binnen en viel in het gat.

Toen zaten we te speculeren, dat dit een mooie boevenval zou zijn voor inbrekers.

Dus als je ZEKER weet dat er niemand langs komt voor de plantjes of dat soort dingen, mag dit dan?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er staat nergens dat het niet mag maar iedereen weet de verhalen van inbrekers die de bewoner tegenkwamen met als gevolg een rechtszaak tegen de bewoner.

Het kan dus best zijn dat als de inbreker (die inderdaad niet snel via de voordeur binnen komt) een dwarsleasie ofzo krijgt door jouw kruipruimte-val hij jou, met hulp van een slimme advocaat, aansprakelijk stelt

Dus: ja het mag, maar je kunt verantwoordelijk zijn voor de gevolgen, net als alle andere gevaarlijke vallen die je zou kunnen zetten als electrocutiedraden enzo zonder daar duidelijk een waarschuwing voor te geven (en dan nog ben je er niet zeker van dat je vrij uit gaat want ja, inbrekers doen hun werk 's nachts en dan kunnen ze niet alle bordjes lezen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je zeker weet dat er niemand legaal bij je naar binnen zal komen dan is daar niets op tegen dan mag je dat rustig doen.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik heb eens rondgegoogled, maar kan niet vinden waar dat dan onder zou moeten vallen. Opzettelijk letsel toebrengen is het niet. Je mag ook niet schrikdraad op het 220V-huisnetwerk zetten...

Maar alles wat je achter je eigen voordeur doet, is aan je zelf. Het is niet een installatie die je extra hebt aangelegd om de boeven te grazen te nemen.

Ik ben zelf eens niets vermoedend in het gat onder de mat gevallen (door de onderbuurman open gelaten) en heb daar een lelijke wond aan mijn been over gehouden en weken slecht gelopen. Op de vergoeding van de toenmalig te voeren rechtszaak, ben ik nog steeds aan het wachten.

Volgens mij mag het wel, en mocht er een rechtszaak van komen, natuurlijk altijd ontkennen dat je dat expres hebt gedaan. Iets anders wordt het als de boef er het loodje bijlegt. Grensgeval van mogen en laten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, het mag niet als het tot strekking heeft om mensen opzettelijk te verwonden.
Edoch, mag je deze wel open zetten en laten om de ruimte onder de vloer ten tijde van je afwezigheid te ventileren.

Langzamerhand lijkt het wel of het inbrekersgilde steeds meer beschermt wordt in dit land, nog even en ze hebben een eigen Arbodienst en vakbond, juristen hebben ze al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing