Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe en bij wie geef ik PGB fraude aan?

Mijn vraag is simpel: hoe en bij wie geef ik PGB fraude aan en hoe zorg ik voor juridische vervolging van de daders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je misbruik van het PGB vermoedt kan je dit melden bij het zorgkantoor in de regio.
Via de volgende link kom je op een site met de zorgkantoren:
www.zn.nl/branche/zorgkantoren

Bij het betreffende zorgkantoor kan je waarschijnlijk wel informatie krijgen over hoe de procedure na de melding is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

OP de site www.zn.nl krijg je een overzicht van alle kantoren in Nederland te zien, als je het betrefende kantoor hebt gevonden ga je naar hun site en zie je onder het kopje service en contact de mogelijkheid staan: vermoeden van fraude bij PGB en daar staat dan dit:

Wilt u fraude van een PGB doorgeven?

Denkt u dat iemand in uw omgeving een PGB (Persoonsgebonden Budget) onrechtmatig besteedt? Geef het aan ons door. Dit kan anoniem, maar u kunt uw gegevens ook achterlaten, zodat wij u kunnen bellen voor meer informatie.

Om fraude door te geven gebruikt u het online contactformulier (vermeld dan zoveel mogelijk informatie over uw vermoeden van fraude) of belt u met: 0570 - 687 451.

Doet u liever een melding per post? Stuur ons dan een brief met zoveel mogelijk informatie over uw vermoeden van fraude.

Vanwege de privacy van onze klanten kunnen wij u niet informeren over de uitkomst van een onderzoek

Als je mobiel belt en nummerweergave uitzet zou je ze kunnen bellen, opmerking: Als ze het echt willen weten komen ze er toch wel achter, in principe zijn de gegevens via uw mobile provider op te halen, als je online een formulier invult weten ze je IP adres en dus ook je echte adres.

Het veiligst en meest betrouwbare anonimiteit is per post en dan zou ik ook nog in het naastgelegen dorp de brief deponeren, niet schrijven maar typen en vooral geen eigen gegevens mee sturen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juda , zou nog een keer nadenken voor je belt. De mensen die een pgb krijgen hebben een indicatie van Het CIZ en die krijg je niet zomaar. Oud, bejaard, gehandicapt, mentale problemen en diagnose. Zij hebben wel hulp nodig zodat ze niet omvallen.
vb iemand die hoogbejaard is aangegeven door een van de kinderen die het niet eens is met hulp/verdeling van middelen. Er volgen valse aantijgingen.
Een telefoontje en het help-geld voor deze dame stopt subiet vanuit het zorgkantoor worden de papieren opgevraagd. De keuze tussen een verzorgingstehuis wel 10 keer zo duur of thuis is niet meer te maken.
als er iets per vergissing fout is ingevuld rekent men dat aan. Zij geven zelf toe dat het niet te checken is: zou je bij mensen die om hulp vragen een camera in huis mogen hangen om te controleren? gaat eigenlijk ook te ver.
Bureaus die men in de arm neemt kunnen fouten maken ivm fout etiket op de hulp geplakt die zeer formeel werkt vwb het benoemen. Niet het bureau maar de hulpvrager is dan schuldig.
Mensen die een voorschot opmaken van een budget dat door administratieve vergissing niet is voortgezet worden veroordeeld. Ik ken alleen maar voorbeelden van de zwaksten die het gelag moeten betalen. Deze mensen zijn ziek, staan van de een op andere dag zonder hulp moeten zich weren tegen een opname in een instituut want een persoonsgebonden budget is een buffer tussen de dure intramurale zorg en de mensen die het liefst thuis willen blijven, geholpen door vertrouwde, eigen mensen Misschien is mijn voorbeeld niet van toepassing op het geval dat jij dan wilde aangeven. zou toch uitkijken met wat je losmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing