Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is schuldvergelijking toegestaan?

Ik heb met de verhuurder een afbetalingsregeling voor een klein stukje huurachterstand.
Nu blijkt bij de afrekening van de servicekosten dat ik te veel servicekosten heb betaald.
De verhuurder heeft zonder mijn toestemming een deel van die terug te betalen servicekosten gebruikt om de resterende huurachterstand weg te werken.
Vroeger was dit niet toegestaan aangezien dit schuldvergelijking is, wat wettelijk niet mocht.
Is hier verandering in gekomen of mag het nog steeds niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Particuliere verhuurder?
Crap hè, wat een manier van werken =P
Als hij jou dat geld had gegeven; had je het zelf kunnen geven.
Het was nog logischer geweest als hij het van je borg had ingehouden en dat je het later had aangevuld..
Noem maar iets.. Ik zou me afvragen waarom hij het geld zó hard nodig heeft =P
Blijkbaar doe je dan toch iets niet goed als je daar zo afhankelijk van bent...
Ik denk gewoon even hardop ;P

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat mag uitdrukkelijk wel.

Artikel 127, burgerlijk wetboek deel 6:
"
1. Wanneer een schuldenaar die de bevoegdheid tot verrekening heeft, aan zijn schuldeiser verklaart dat hij zijn schuld met een vordering verrekent, gaan beide verbintenissen tot hun gemeenschappelijk beloop teniet.

2. Een schuldenaar heeft de bevoegdheid tot verrekening, wanneer hij een prestatie te vorderen heeft die beantwoordt aan zijn schuld jegens dezelfde wederpartij en hij bevoegd is zowel tot betaling van de schuld als tot het afdwingen van de betaling van de vordering.

3. De bevoegdheid tot verrekening bestaat niet ten aanzien van een vordering en een schuld die in van elkaar gescheiden vermogens vallen."

Zowel de vordering die de verhuurder op u heeft (huurachterstand) als de vordering die u op de verhuurder hebt (de servicekostenafrekening) komen voort uit dezelfde overeenkomst. Volgens lid 2 heeft de verhuurder dan het recht om de vorderingen met elkaar te verrekenen.

Ik betwijfel uw stelling dat er vroeger niet verrekend mocht worden. In de omzettingstabellen (transponeringstabellen) van het oude naar het nieuwe burgerlijk wetboek staat namelijk dat artikel 6:127 (nieuw) gebaseerd is op artikelen 1461-1463 (oud). Maar ik heb die artikelen niet inhoudelijk bekeken; ze kunnen dus (iets) afwijken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Gevonden. Ook vroeger mocht verrekening al:

"1461 Twee personen wederkeer ig elkanders schuldenaren zijnde heeft tusschen dezelve vergelijking plaats door welke de wederzijdsche schulden worden vernietigd op de wijze en in de gevallen hierna vermeld

1462 Vergelijking heeft van rechtswege plaats zelfs buiten weten der schuldenaren en de beide schulden vernietigen elkander over en weder op het oogenblik dat zij te gelijk bestaan ten beloope van derzelver wederkeerig bedrag"

Zie derde bronlink.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding