Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het terecht dat er bij gasrekeningen een vermenigvuldigingsfactor (calorische waarde) gebruikt wordt?

Op deze locatie: http://www.cogas.nl/home/overcogas/overcogas/FAQ/Veel_gestelde_vragen staat letterlijk het volgende:

De Gasunie stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde aardgas vast. Omdat de tarieven van gas zijn gebaseerd op aardgas van standaardkwaliteit, vindt hiervoor op de jaarafrekening een correctie plaats. Deze correctie, de calorische factor, wordt verrekend met uw leveringstarief en het netwerktarief.
Het herleid verbruik is het gemeten gasverbruik vermenigvuldigd met de calorische factor. Door kleine afwijkingen in calorische waarde van gas krijgt u soms minder of meer energie per kubieke meter en die meet uw gasmeter niet. Het verschil berekent Cogas met herleid verbruik. Indien de calorische waarde lager is dan 1, dan berekenen wij minder kubieke meters gas. Is de waarde hoger dan 1, dan worden er meer kubieke meters berekend. Op deze manier betaalt u alleen voor de energie die u écht krijgt.

Met name het feit dat je meter de calorische waarde niet aangeeft, maar dat er wel mee gerekend wordt (het gasbedrijf weet onder normale omstandigheden niet in welke maand ik al dan niet gas gebruik) is mij een doorn in het oog.

Op basis van welke wet of regel of afspraak kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Is dat op zich niet vrij logisch? Benzine waarmee je meer km. zou kunnen halen, zou toch ook duurder mogen zijn?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja, als het niet gebruikt werd dan zou *daar* weer ophef over zijn. Ik vind het prima dat ze die factor gebruiken, mits daar wel toezicht op is, zodat de het gasbedrijf niet net zo met die factor kan omgaan als DSB met de hypotheekrente.

Over hoeveel geld hebben we het eigenlijk? Als het minder dan 2% van de totale rekening is vind ik het namelijk niet de moeite waard om er nachtrust aan te verliezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We betalen voor het aantal joules wat het gas op zou leveren bij stoichiometrische (optimale) verbranding.
Butaan , buteen enz geven een hogere energie per m3 af dan methaan, deze en andere brandbare en hoger energetische gassen maken deel uit van het aardgas
Aardgas is dus geen zuiver methaan.
Het zou ook niet eerlijk zijn als de een beter aardgas zou krijgen voor hetzelfde geld als de ander.
Vandaar de calorische correctie.
Er zijn weinig eerlijke systemen, op deze correctie kan ik weinig aanmerken.
Een KW is immers ook een exacte hoeveelheid energie.
Als je het van deze kant benadert zijn er wel andere dingen te bedenken die oneerlijk zijn.
Alle goeds en een warm Kerstfeest en 2010 gewenst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat is terecht, het is rechtmatig, dus terecht...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing