Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een illegaal Alarmpistool aanbieden in Nederland en Legaal verkopen in België?

In Nederland is een alarmpistool illegaal. Mag je het hier online aanbieden en legaal verkopen in België? het is in België legaal mits je meerderjarig bent. Je hebt het niet in bezit hier in Nederland en de koop en overdracht vind plaats in België. Is enkel het aanbieden van dit alarmpistool in Nederland strafbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Bezit van (sommige, zie bron) alarmpistolen is illegaal.
Zover mij bekend mag je hem wel te koop aanbieden.
(Af te halen in Belgie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is een 9 mm alarmpistool vergunningplichtig,heb je dit in Nederland zonder vergunning heb je dus een probleem. Je hebt echter ook alarmpistolen in Nederland die je vrij mag hebben,maar vanaf 9 mm moet je een verlof hebben.Je vraag is dus niet geheel duidelijk,volgens mij mag je een alarmpistool dat niet vergunningplichtig is gewoon verkopen in Nederland maar ook in Belgie. Is dit alarmpistool nu 9 mm dan mag dit alleen aan iemand die dit in Nederland op de vergunning zet,of in Belgie mag het vrij verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik je vraag goed lees dan heb je dus het pistool niet in bezit/voorhanden. Voor de bespreking indien dat wel zo is verwijs ik je door naar mijn reactie.
Echter ook het verhandelen van wapens mag niet. Als je zoals je zegt het pistool in Nederland aanbiedt, lijkt mij dat verhandelen waar een hoge straf op staat:

artikel 9 WWM:

Het is verboden zonder erkenning een wapen of munitie te vervaardigen, te transformeren of in de uitoefening van een bedrijf uit te wisselen, te verhuren of anderszins ter beschikking te stellen, te herstellen, te beproeven of te verhandelen.

artikel 55 WWM:

Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid.

M.a.w. door het online aan te bieden riskeer je een gevangenisstraf van 9 maanden of een geldboete van bijna 20.000 euro.
Niet doen dus!

Toegevoegd na 22 minuten:
Misschien is ook nog interessant:

http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/overig/wetten-land-val-onwettig-materiaal.54674

Toegevoegd na 49 minuten:
Nog even over het wel of niet bezit ervan hebben:

Onder voorhanden hebben zoals dat in mijn reactie wordt behandeld houdt in:
'Voorhanden hebben' betekent dat iemand over een wapen kan beschikken. Dat is ook het geval als hij het opgeborgen heeft in een bergplaats waar hij de sleutel van heeft.'

Dus indien je het wapen niet in Nederland hebt maar bijv. in Duitsland in een kluis waar je de sleutel van hebt. Ben je dus ook in verboden bezit naast het handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle alarmpistolen vallen onder de wet wapens en munitie, met name waar de mondingsvlam haaks uit de loop komt ( gesloten loop ) en de patroon niet in de lengte richting van de loop geplaatst kan worden.
Deze mag u vrij in bezit hebben en verhandelen.

Daarnaast is alles verboden, ook al heeft u dat wapen in belgie of waar dan ook.
Voor de letter der wet heeft u immers een wapen voor handen waar u vrij over kunt bezitten.
De onderlinge afstand doet hier niet ter zake.
het te koop aanbieden van dergelijke artikelen, al of niet online, valt onder illegale wapenhandel en zal op zijn minst leiden tot een strafblad ( en dat is een understatement )
Voor een dergelijk wapen wordt er hier in nederland geen vergunningen afgegeven.
Dergelijke vergunningen worden alleen afgegeven voor een bepaald type wapen en bij een lidmaatschap van een schietvereniging en dan ook nog alleen voor het wapen waarmee u uw schietoefeningen of wedstrijden verschiet.
Gezien dat bovenstaande dus niet kan met een dergelijk wapen wordt er geen verlof ( we spreken immers van een verlof en niet van een vergunning ) afgegeven.

Een startpistool die in bezit zijn van verenigingen en zo ook vrij in de handel te krijgen zijn vallen onder de categorie vrije wapens en behoeven geen vergunning.
Deze moeten wel voldoen aan de eerder genoemde eisen.
Uiteraard is het vrij dragen en afvuren in het openbaar wel weer verboden.

Toegevoegd na 21 minuten:
Legale alarm ( startpistolen )
http://www.politie.nl/vraagbaak/welkealarmpistolenzijnlegaal.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing