Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een winkel bij het schap een lagere prijs voor het product aangeven dan bij de kassa berekend wordt?

Gisteren was ik bij mijn buurtsuper (C1000) waar de vegetarische producten in de aanbieding waren. Ik vind de burgers erg lekker en nam twee pakjes mee. Omdat het wel vaker fout gaat bij aanbiedingen (alleen enkele producten van dat merk blijken in de aanbieding te zijn en omdat het niet heel duidelijk aangegeven staat, pak je toch het dure product en betaal je alsnog de hoofdprijs), heb ik het wel 3x gecheckt. Ja hoor, op de burgers van het huismerk, vegetarische productnaam, krijg je 30% korting, van 1,99 voor 1,39.

Aangekomen bij de kassa wordt er gewoon 1,99 berekend. De behulpzame dame kijkt het na in het foldertje en daar staan de hamburgers niet bij. Ik nogmaals kijken bij het schap en daar staat het toch echt. Hoofdcassière erbij gehaald, en die wist er inderdaad van, dus ik kreeg m'n 60 cent terug, nadat de hele winkel natuurlijk van mij baalt omdat ik moeilijk doe, mensen in de rij laat wachten enz.

Dit gebeurt mij wel vaker en ik zie dan nooit een indicatie dat het kassapersoneel iets doet om de prijs van het product in de kassa aan te passen, zodat de volgende klant niet ook teveel berekend wordt.

Is dit wel toegestaan? Ik dacht dat het illegaal was om op het schap de ene prijs aan te geven, en bij de kassa een andere prijs te berekenen. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als ik antwoord moet geven op je vraag: "Mag een winkel bij het schap een lagere prijs voor het product aangeven dan bij de kassa berekend wordt?" Dan is het antwoord, nee, dit mag niet. Dit valt onder misleiding.

Dit is wettelijk vastgelegd in het: Besluit prijsaanduiding producten.

Ik kan me een TV uitzending herinneren van jaren terug waarin eens gezegd werd dat de kassa altijd gelijk heeft. Maar dat jij als klant dan alsnog kan kiezen, wel of niet akkoord te gaan met de verkoop. En dat de winkel dezelfde rechten heeft, als de kassa bijvoorbeeld €10,- aangeeft voor een TV.

Aan de andere kant zegt de ConsuWijzer weer dat de schapsticker bindend is.

Maar C1000 is er altijd al goed in geweest dit soort (geen) fratsen uit te voeren.

Ik heb met mijn moeder vorig jaar 2 puddinkjes van Mona gekocht. Er stond bij: 2 halen, 1 betalen. Komen we bij de kassa, alles afgerekend. En bij bon controle zagen we dat we de volle mep betaald hadden.

Dus wij naar de balie, zegt die muts, sorry oude aanbieding (stond geen datum op het bordje). Dus helaas geen geld terug. Mijn moeder zegt tegen haar, nou dan hoef ik ze dus niet, geef mij mijn geld maar terug. Zegt zij "sorry mevrouw, de koelketen is onderbroken, dus we kunnen het product niet terug nemen."

Nou toen werd ik me aan partij kwaad zal ik je vertellen. We waren de winkel nog niet eens uit geweest. Bedrijfsleider erbij, nog steeds geen geld terug.

Wij boos naar buiten daar heb ik de verpakkingen los getrokken, en van iedere pudding een hap genomen, en ik weer naar binnen met de bon. Ik heb gezegd dat ik de toetjes terug kwam brengen, en het geld terug wilde. Kwaliteitsafwijking, ze smaakten zuur.

Cassiere boos, bedrijfsleider boos, maar wel mijn geld terug. Ik kom daar nooit meer.

En als ik van mijn nichtje de verhalen hoor over haar C1000, aanbiedingen uitverkocht op maandag ochtend om 8:30, oude aanbiedingen bordjes laten hangen....fijne winkel.

Doe mij dan Kwalbert maar, daar krijg ik zonder gezeik mijn geld terug omdat zij het verkeerd gedaan hebben, ook al moet ik daarvoor dan even langs de info balie. En ter informatie, als bij AH de prijzen niet kloppen, word dit 9 van de 10 keer aan de afdeling doorgegeven, en word er meteen iets aan gedaan. (tenzij de cassiere dit niet doorgeeft.)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In dit geval heb jij gelijk, was de prijs aannemelijk, had er 0,30 cent gestaan, dan was dat niet aannemelijk en had de cassiere het bij het rechte eind gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe moeten de produkten worden verkocht voor de aangegeven prijs (anders zou het een zooitje worden). Ook als er een menselijke fout is opgetreden (verkeerd prijzen) ligt de schade daarvan bij verkoper (die het evt kan verhalen op zijn verzekering). De klant mag daar nimmer de dupe van worden.

Mooi voorbeeld: De taarten van de Hema, die voor een eurie moesten worden verkocht. Jammer voor de Hema (menselijk foutje), leuk voor Cees Consument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit gebeurt vaak, alleen je weet het pas als je oplet en de bon checkt ! (en wie doet dat nog?)
bij ah gebeurt het regelmatig en ik ga dan naar de klantenservice waar ik het teveel betaalde terugkrijg.
de winkel hoort de juiste prijs te tonen op het schap, logisch. maar om wat voor reden ook, wordt bij een prijsverhoging vaak wel de kassa, maar niet het schap aangepast.
is het toegestaan ? het lijkt mij een kwestie van slordig opereren op de vloer, maar bij grote bedrijven gebeurt dat wel vaker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag in principe wel omdat zij degene zijn die de dienst uitmaken, maar de supermarkt doet er zeer slecht aan om dit vaak voor te laten komen omdat klanten hier niet op zitten te wachten en dus sneller wegblijven. Vaak bij aanbiedingen zijn de prijzen (nog) niet aangepast in de kassa. De scanner leest dan het normale bedrag af, wat je uiteindelijk betaald. Wel is het zo dat als je dit thuis pas opmerkt, dat je terug kunt gaan met de bon om je verschil terug te eisen. Als het daadwerkelijk een actie/aanbieding betreft en op de bon staat niet dat de korting verrekend is, heb je recht op je "te veel" betaalde bedrag en zullen ze je dit dan ook terug moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad niet toegestaan.

Ik denk dat als ze dat 2 keer of meer heeft gedaan je ze wel mag aanklagen maar ik zou ook aan andere mensen die vaak bij de c100 komen even informeren of dat bij hun ook weleens gebeurt.

Succes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar dan moet je niet klagen over de caissière maar over het scan apparaat denk ik!

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar dan moet je niet klagen over de caissière maar over het scan apparaat denk ik!

Toegevoegd na 3 minuten:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prijs die bij het artikel op het schap staat, dient de prijs te zijn die bij de kassa in rekening wordt gebracht.

Met de software van tegenwoordig zou het geen kunst meer moeten zijn om de prijs van een product goed in het systeem te krijgen. (Enig ongemak kunnen dan nog combinatieaanbiedingen zijn.)

Bij een speeldgoedzaak hier in de buurt heeft men een bordje bij de kassa in de geest 'scanprijs is juiste prijs' maar dat is (naar mijn mening) een 'flutoplossing'. De ondernemer moet ervoor zorgen dat de prijzen bij de producten zelf gelijk zijn aan die bij de kassa.

Iets 'illegaals' zie ik echter niet aan deze irritante slordigheid van de ondernemer. De koop komt namelijk niet tot stand op het moment dat jij het product uit het schap haalt maar op het moment dat je de prijs betaalt die de ondernemer ervoor vraagt. Daarna is het product namelijk pas je eigendom. Vraagt de ondernemer aan de kassa iets anders, wat let je dan om het product terug te (laten) leggen, omdat je op het verkeerde been bent gezet.
Computoon
12 jaar geleden
Bij de Jumbo is het zo dat als het bedrag bij de kassa niet overeen komt met het kaartje bij het product (zowel teveel als minder betalen) dat je dan het product gratis krijgt.
Ik weet niet hoe het wettelijk in elkaar zit. Ik zou denken dat de prijs bij het schap klopt i.p.v. de kassa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing