Ik wil definitief naar Nederland verhuizen, wat moet ik precies doen?
Hallo,
ik ben een 23-jarige jongeman uit België en wil/zal binnenkort definitief naar Nederland (Amsterdam) verhuizen/emigreren.
Ik vroeg mij af welke stappen ik allemaal moet ondernemen en bij welke instanties ik zeker en vast moet langsgaan om me in te schrijven?(ziekenfonds, stadsdeelkantoor, etc...)
Hier moet ik het ziekenfonds en de vakbond op de hoogte brengen wat betreft mijn verhuis. Maar welke stappen moet ik in Nederland allemaal ondernemen om mij definitief te vestigen in Nederland?
Ik heb een Belgisch identiteitskaart, dus EU burger. Hiermee kan ik me normaal gezien overal in Europa(EU landen) vestigen.
Vraag 1) Ik wil werken in Amsterdam. Hier en daar hoor ik dat ik een BSN nummer nodig heb om op een legale manier in Nederland te kunnen/mogen werken, klopt dat? Indien wel, hoe en waar verkrijg ik zo'n nummer?
Vraag 2) Mijn vriendin woont alleen in Amsterdam, ze ontvangt een bepaalde uitkering van de staat en ze studeert nog, maar wegens bepaalde redenen mag ik mij niet inschrijven op haar adres. Wel heeft ze een postbusnummer die ik wel mag gebruiken en doorgeven aan alle instanties. Ik wil me graag vestigen in Amsterdam, moet ik dan alsnog naar een stadsdeelkantoor gaan om mij definitief te vestigen?
Maar mijn vriendin zegt dat ik mij niet mag/kan inschrijven op haar adres wegens bepaalde redenen, maar kan ik dan alsnog een BSN nummer verkrijgen van de stad?
Alle mogelijke tips en adviezen zijn welkom want ik wil graag werken in NL
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.