Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik afleveringen van de familie Knots uploaden naar YouTube?

Er staan alleen fragmenten op YouTube, dus ja, het is zinvol. De dvd's/VHS-banden zijn niet meer nieuw te krijgen, dus ook al zou ik het auteursrecht schenden, hoe kunnen mensen dan legaal en tegen betaling deze video's bekijken? Dat is niet mogelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is een TV serie van 30 jaar geleden, en dat is natuurlijk iets heel anders dan GTST van vorige week, of een compleet seizoen "Boer zoekt vrouw".

Je loopt geen enkel risico als je begint met een paar afleveringen op YouTube te zetten. Zou het niet mogen, dan hoor je (of merk je) dat vanzelf, en kom je heus niet direct in de gevangenis. Er zitten tientallen mensen bij YouTube 24 uur per dag te checken of iets wel of niet geplaatst mag worden. Mag iets niet, dan halen ze het gewoon weg.

Als je ziet dat Koot en Bie bijna compleet op YouTube staat (en daar zijn alle DVD's van te koop) zou ik geen enkele reden kunnen verzinnen, waarom de NCRV bezwaar zou kunnen maken tegen het plaatsen van afleveringen van deze serie. Sterker nog: misschien moedigen ze dit wel aan. Zeker als je nog even in de toelichting bij het filmpje zet, dat het een NCRV serie was, en wanneer die werd uitgezonden. Gewoon doen dus, maar niet opeens 25 afleveringen tegelijk.

Wil je echt geen enkel risico lopen, neem dan contact op met de NCRV. Mij lijkt de kans heel groot dat je een keurig mailtje krijgt, dat je je gang kunt gaan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja dat mag wel
maar alleen als je auteursrechten hebt aangevraagd

Toegevoegd na 44 minuten:
je moet het ook gekregen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het programma is inmiddels 40 jaar oud. De auteursrechten zijn zowat verlopen. Van zon oude serie staan er geen rechtennotitie bij Youtube, en zal deze hoogstwaarschijnlijk op Youtube niet verwijderd worden.

Voor de zekerheid kun je Alle rechten voorbehouden onder je video zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing