Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat kun je doen tegen colporteurs die toch aanbellen ondanks een sticker "aan de deur wordt niet gekocht"?

Ik heb zo'n sticker, staat er zo'n e*kel die zegt: Ik kom u alleen advies geven over beveiliging. Is er een manier om een klacht in te dienen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Nee, dat heeft niet zoveel zin. Je kunt iemand niet verbieden aan te bellen. Klagen mag natuurlijk bij de organisatie (als je dat weet) maar verder kun je weinig doen.

Strikt gezien staat de man in zijn recht; hij komt alleen advies geven (maar natuurlijk is het de bedoeling dat je wat koopt... ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Zo'n sticker is geen verbod om te komen/plicht om weg te blijven. Je kunt enkel weigeren of de deur dichthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf op een blauwe maandag als colporteur gestaan vroeger. Die stickers hebben ze wel degelijk rekening mee te houden. Alleen, ja het klinkt flauw. Maar er zijn veel van dat soort sticker. En er is maar 1 sticker waarbij ze vanuit moreel oogpunt niet aan mogen bellen van hun werkgever.

Dat is de "bel niet aan" sticker van de consumentenbond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een draadloze camera bij de gamma gekocht voor 49 euro. Gewoon niet open doen voor onbekenden. In deze tijd eigenlijk noodzaak en in andere gevallen als ongewenste collecte of geloofs overtuigers héél erg handig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige dat je kunt doen is het bedrijf van de colporteur opbellen en een klacht indienen en vragen/eisen dat ze je van de lijst afhalen,maar vraag ook aan de colporteur of hij/zij ook een cursus Nederlands in de aanbieding heeft en wijst dan direct erna op je sticker en doe de deur dicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt klagen bij het betreffende bedrijf, maar of dat veel zin heeft betwijfel ik. Wettelijk heb je weinig grond, dus bij de politie bereik je sowieso niets.

Het beste is de betreffende man min of meer vriendelijk op de sticker te wijzen en daarmee het gesprek af te ronden.

Als je in discussie wilt vraag je gewoon aan zo'n knaap wie hem betaalt, en waar het geld vandaan komt. Uiteindelijk blijkt dat vrijwel altijd uit 'jouw' zak te moeten komen....

Belangrijkste advies is om je er maar niet druk over te maken. De man heeft blijkbaar een plaat voor zijn hoofd en het zal je niet meevallen om daar doorheen te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog niet, ze zijn wel bezig met een officieel iets, zoals een bel me niet register maar dan een bel niet aan register..

in dit geval zou ik zeggen: ik ben goed genoeg beveiligd, als er lastige mensen zijn stomp ik ze de straat uit.. en dan de deur dicht doen.. of gewoon een kort "oprotten" zonder dat je ze de tijd geeft om te reageren, dat laatste is het belangrijkste om meteen van ze af te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan natuurlijk een klacht indienen bij het betreffende bedrijf, maar ja, die hebben liever een overijverige verkoper en geven hem een duimpje omhoog terwijl ze tegen jou zeggen dat ze hem erop aan zullen spreken...

Zonder dit vervelend te bedoelen hoor Mendelson, maar moet je eens kijken hoeveel negatieve energie je dit nu al kost en gekost heeft...
Als de bel gaat, je de deur open doet, zwijgend wijst naar de sticker en de deur even zwijgend weer dichtdoet en weer lekker door gaat met je werk na je hond een knuffel gegeven te hebben, kost het je zo min mogelijk energie.
Probeer die aanbeller in gedachte als een herinneringbel te zien. Hij herinnert je voor een hug moment met je hond, zo verander je je innerlijke programmering.

Straks ga je er nog naar uitkijken; dan kan je de deur open doen als zo'n e*kel aanbelt, en zeg je: dank u voor het aanbellen, en doe je meteen de deur ook weer dicht want je hond staat al te wachten op jouw hug ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing