Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat de Nederlandse politie te ver?

Ik zat net een filmpje op YouTube te kijken, hierin worden (naar mijn idee) vele scholieren mishandelt door de politie. Kunnen deze mensen aangifte doen, en mag dit wel?

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=aFONZDwz3IY

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Ik vind het zelf niet te ver gaan. Als deze jongeren het leuk vinden om herrie te schoppen, vind ik dat de politie het recht heeft om (eventueel hardhandig) de orde te herstellen. Aangifte heeft denk ik weinig zin. De politie blijft een hogere "rang" hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja Mag.

Ik vindt het wel goed, die kinderen gaan er zelf allemaal heen.

Daarbij weten ze niet eens hoeveel uren ze per jaar hebben!
Ze gingen er heen voor actie, en dat kregen ze...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee.
Zie jij dat ze ook maar hun best doen om harder weg te lopen? Nee. Naar mijn mening is het eigen schuld dat ze klappen krijgen. Ze moeten weg en doen dat niet. In het algemeen mag van mij de politie wel eens een keer harder worden.
Men heeft over het algemeen geen greintje respect meer voor de politie, dat zie je in het filmpje terug door het achteloos voort sjokken in plaats van weggaan/rennen.
Dus het zal wel meegevallen hebben met die klappen, want ze er echt een paar kei en keihard aangepakt hadden was het of een massale vechtpartij of iedereen had de benen genomen.
En als ze aangifte doen mogen ze van mij nog een x aantal uurtjes schoffelen erbij krijgen ;-)

Toegevoegd na 57 seconden:
Die eerste nee is dus dat de politie niet tever gaat. En ja het mag wat ze doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dat het moeilijk te zeggen is omdat we de precieze omstandigheden niet kennen en ook niet weten wat er buiten beeld gebeurd (is).

Toch vind ik dat de politie hier wel erg hardhandig optreed, het lijkt erop dat er een bevel gegeven is aan de kinderen om zich te verwijderen van de locatie waar het zich afspeelde, dat is dan op dat moment een wettig bevel waar je je aan te houden hebt, over de legitimiteit van zo'n order kun je achteraf in discussie bij (mocht het zover komen de rechter), maar je mag op het moment dat het gebeurt niet weigeren hier gehoor aan te geven.

Ik vind dat de politieagenten hier ruim (naar mijn idee te ruim) gebruik maken van hun bevoegdheden en de mogelijkheid om geweld te gebruiken, ze geven duidelijk blijk van het feit dat agenten er tegenwoordig niet meer voor opgeleid lijken te zijn om ook dingen met woorden op te kunnen lossen, geweld dient bij mijn weten altijd nog een uiterste middel te zijn en het lijkt er niet op dat er hier een legitieme reden voor was.

Dan valt me op dat er mensen in de rug geslagen worden die zich voortbewegen (kennelijk om gehoor te geven aan het bevel om zich te verwijderen), dat vind ik helemaal een slechte zaak, de wurggreep die ik een agent op het einde van het filmpje zie toepassen vind ik echter uit den boze. Zo'n agent zou ook moeten weten dat dergelijke handelingen lastige gevolgen kunnen hebben en er bestaat mijns inziens geen directe aanleiding om zo te werk te gaan.

Ik krijg sowieso de indruk dat de politie de laatste tijd (te) gauw geweld gebruikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, er is geen aanwijsbare reden om zo te keer te gaan als de scholieren al in beweging zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja,mijn respect voor de politie is over het algemeen heel ver te zoeken. Mijn dochter woont in Amsterdam en ze worden thuis vaak lastig gevallen door dronken Engelse toeristen die tegen hun voordeur bonken en schreeuwen tot diep in de nacht.Het politiebureau is vlakbij maar ze komen niet eens.Bekeuringen uitdelen en zelf als idioten over de wegen scheuren(Peter.R.de Vries).Uitzonderingen daargelaten is de politie niet mijn beste vriend.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie een groep jongens die de politie uitdaagt. (Dat uitdagen gebeurt zowel verbaal als non-verbaal. Uiteraard laat de filmer dat minder in beeld komen.) Dit om 'respect' voor dames te krijgen. En dus meer nakomelingen. (Evolutie: seksuele selectie.)
En dan natuurlijk 't filmpje op internet zetten en de zielepoot uithangen.
Gaaaap...

Door de overbevolking krijg je dit soort toestanden: kinderen zijn moeilijker opvoedbaar, en dan moet er dus (veel) vaker corrigerend achteraf worden opgetreden.

Je moet keuzes maken: óf minder overbevolking en minder gejaag naar steeds maar meer productiecapaciteit en minder criminaliteit, óf alles beheersder en beheersbaarder houden. Op dit moment kiest de meerderheid van de Nederlanders nog zeker voor 't eerste. Kinderen bijmaken is heilig - tegen dat idee mag momenteel nog niet schoppen.
Alleen op straffe van minduimpjes, hahaha... ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
politie in nederland moet eens wat harder optreden. politie hier heeft, zeker bij jongeren, totaal geen aanzien meer. erin slaan moet je dat zegt ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing