Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je met elk (zelfgemaakt) voertuig de weg op?

Bijvoorbeeld een grote bierfiets. Of zijn er omstandigheden waarin je bijvoorbeeld een vergunning nodig hebt? En mag je dan op elke weg? Of alleen in de bebouwde kom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Voor motorvoertuigen zul je een typegoedkeuring aan moeten vragen bij de RDW en een kenteken.
Voor fietsen gelden er ook regels, die kun je hier vinden bij wetgeving: nl.wikipedia.org/wiki/Fiets
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voertuig moet goedgekeurd zijn. In het kort gezegd wordt er gekeken naar hoofdstuk 3 van de Regeling Voertuigen. Dit zijn de toelatingseisen en elk voertuig moet daar in een categorie zitten, dus ook een fiets.

Een voorbeeld zijn de minibikes. Deze kunnen nooit een goedkeuring krijgen omdat deze aan geen enkele van de categorieën van de regeling voertuigen kunnen voldoen. Daarom kunnen ze ook geen kenteken krijgen en niet verzekerd worden.

Een ander voorbeeld is vrij recent met de bierfiets. Na aanleiding van een ongeval werd besloten dat de bierfiets, tot dan gedoogd, niet meer op de weg mocht komen omdat deze breder was dan 1.2 meter en dat kan niet in de fietscategorie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, afgelopen vrijdag zag ik nog zo'n ding in Mokum rondrijden. Volgens mij onder de naam 'toogfiets' of zoiets. Barfiets? Ik weet het niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Ik zie ze regelmatig op de aanhangwagen voorbij komen. Vaak worden ze nog gedoogd maar dit verschilt echt van plaats tot plaats.
Gaat het om een bierfiets? Danmag dit. Je hebt alleen bij ingebruikname wel vergunnigen nodig dat je dit als rijdende cafeinstalatie gebruikt. Dit moet via de gemeente en kost veel geld.

Wat WVW(wegenverkeerswet) betreft:
Binnen de bebouwde kom mag deze op de rijbaan , maar als er een fietspad is MOET hij op het fietspad.Een dergelijke fiets mag niet binnen de bebouwde kom op een rondweg of ringbaan ( waar de snelheid hoger ligt dan 50 km per uur).

Zit er een motor in de aandrijving? Dan word het een motorvoertuig en zal een keuringsmeester van de RDW keuren of het zo de weg op mag, en moet er een kenteken aankomen.
Groet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding