Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je tegen een ondernemer doen die je constant na-aapt?

Ik heb een webshop en heb in die producten maar één concurrent. Het probleem is alleen dat hij mij met alles na doet, maar dan nog even overtreft.

Zo prijst hij al zijn artikelen constant onder mijn prijs (zo laag dat er een marge is van €20 bij een product van €2000,-).

Wanneer ik 300 gratis stickers cadeau geef, geeft hij de dag erna 500 stickers cadeau.

Wanneer ik een filmpje maak van de producten, heeft hij 2 dagen later ook een filmpje online.

Ik had een nieuw design voor mijn site, een week later heeft hij ook een nieuw design met dezelfde kleuren.

Ook zijn webadres is maar 1 letter verschil, en wanneer je op mijn naam googled, dan heeft hij een advertentie met zijn website voorop, waardoor mensen niet meer zien dat ze niet op mijn website komen.

Is er wat te doen tegen dit soort gedrag? Want het is behoorlijk frustrerend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het is natuurlijk heel flauw aangezien jij originele ideeën hebt die hij vervolgens na-aapt daar is helaas niks aan te doen. De enige intentie die hij heeft is jou van de markt af stoten.

Je kan hem proberen te overtreffen op service of snelheid van de levering. Verder zou je misschien kunnen proberen om zijn toegang tot jou website te blokkeren, door zijn ip-adres via zijn website te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vervelend zeg. Aan de ene kant dacht ik eerst: tja, zo werkt concurrentie nu eenmaal. Aan de andere kant, toen ik doorlas, is het inderdaad wel erg flauw en gemakkelijk allemaal.

Het lastige met dit soort zaken is dat onmogelijk is aan te tonen dat jij het idee eerder had of dat hij het idee van jou heeft overgenomen. De enige manier waarop je dat voor elkaar kunt krijgen is patent of een andere vorm van bescherming aanvragen op de huisstijl van je site en dat soort zaken. Dat hij zijn prijzen steeds aanpast naar een niveau vlak onder dat van jou is natuurlijk vervelend, maar daar doe je niets aan. Het is slim dat hij de markt in de gaten houdt en mensen die alleen op prijs selecteren komen dan waarschijnlijk bij hem terecht. Je zult daarom moeten concurreren op andere zaken zoals service, leveringsvoorwaarden etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk kun je iets met de domeinnaam die nauwelijks van de jouwe afwijkt.

Of je iets kunt met het feit dat zijn advertentie tevoorschijn komt bij het Googelen op jouw bedrijf is een twijfelgeval. Dat hangt er vanaf op welke manier dat gebeurt.

Lees eens het artikel in de bron over merken, handelsnamen en webadressen.

Zoek eens een beetje in de blog van Arnoud Engelfried. Hij is specialist op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing