Als je buurvrouw je aldoor maar duivels aankijkt zodra je elkaar ziet. Als diezelfde buurvouw in je leven gluurt. Kan je daar iets aan doen?
Deze mensen worden uitgekotst door de hele buurt, maar wij wonen tegenover ze. Praten heeft geen zin, zij vinden gewoon dat zij t recht hebben continu lelijk te kijken, te staren, naar binnen te gluren en opmerkingen te maken! En ik merkte net dat ik me aardig ongemakkelijk ga voelen als ik buiten mn deur stap of buiten mn poort!
Toegevoegd na 1 dag:
Geweldige antwoorden zitten erbij.Dank jullie wel daarvoor. Ik wil nog even toevoegen voor de duidelijkheid dat ik wel zo gek ben om te lachen en te zwaaien, maar het houd gewoon een x op. Haar ogen gaan echt door je rug heen. En om voor hun m'n vitrage dicht te doen is toch ook wat! Ze moeten echt mn pad op en mn voortuin in om door mn raam te gluren. Dat is toch raar? Maar ja, ik zal s kijken of t op een uitbundigere manier beter gaat.
En betere gordijnen halen
Dus het enige dat je kunt doen, is proberen er zelf laconiek over te denken.
Bedenk steeds dat je je er wel druk over kunt maken, maar daar maak je jezelf niet blij mee. Dus op momenten dat er een vervelende gedachte over ze in je hoofd op komt, probeer dan te bedenken dat ze dat helemaal niet waard zijn.
En dat het mensen zijn die voornamelijk hun eigen leven vergallen door hun gedrag. Zij liever dan jij toch?
Met je toevoeging krijg ik een beter beeld van je buurvrouw. Maar het blijft natuurlijk moeilijk om de situatie in te schatten vanop afstand. Er is toch duidelijk iets met haar aan de hand. Wat ik er absoluut "over" vind is dat ze in je voortuin komt om bij je binnen te gluren. Dit kan gewoon niet, het is over jouw grenzen gaan. Bovendien is het verboden om zomaar de eigendom van iemand anders betreden. Laat staan als dit gebeurt om binnen te kunnen gluren... Ik kan me het bijna niet voorstellen dat iemand zoiets zou doen, maar kijk, het gebeurt.
Uitbundiger zwaaien zou ik persoonlijk nu niet doen. Want welke reactie je ook geeft, het is een reactie. En elke reactie is een beloning voor gedrag. Dus uitbundiger = meer contradictie tussen je binnenkant en je buitenkant + beloning voor haar gedrag. Wat denk je dat het resultaat zal zijn?
Mocht ik in jou plaats zijn (dus met mijn karakter) zou ik gaan aanbellen en haar vragen wat ze in mn voortuin komt doen. Gelijk welke reactie ze geeft, zou ik zeggen "als ik je er nog één keer zie, ga ik naar de politie en dien een klacht in voor huisvredebreuk" Indien nodig zou ik bluffen als ze het ontkent (bv. erbij vertellen dat ik al verschillende foto's heb van haar in mijn voortuin) of wat nog beter werkt is gewoon "u hebt me verstaan denk ik he? daaaag".
Belangrijk is dat je kalm blijft, en niet boos wordt. Je doet dit niet uit haat ten opzicht van haar, maar uit liefde voor jezelf. Vaak denken mensen dat ze niet liefdevol zijn als ze duidelijk zijn wat betreft hun grenzen, maar dat is niet het geval. Je grenzen aangeven mag altijd, als je tegelijk je liefdevolle ik niet verliest (dus het niet doet uit revanche of angst).
Wat ik ook nooit of te nimmer doe is blijven "gedag" zeggen tegen mensen die niet antwoorden. Waarom zou ik? Ik doe dat ook weer niet uit wraak of zo, maar gewoon uit zelfrespect. Dat betekent dat, mochten deze mensen in nood zitten en beroep op me doen, ik ze zeker zal helpen.
Maar goed, jij bent ik niet en ik garandeer je niet met de beperkte kennis die ik over de situatie heb dat deze tactiek hier zal werken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.