Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is homoseksualtiteit openlijk als een ziekte beschouwen strafbaar? BV in een collumn, boek enzovoort

En zo ja, waar valt dat dan onder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Powergen
12 jaar geleden
Ik vind het een vorm van discriminatie dan. Want je sluit iemand uit dmv de 'reden' ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even kijken: "mensen met griep zijn ziek!" In hoeverre zijn deze mensen nu uitgesloten... en van wat?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Neen, dat behoort tot de vrijheid van meningsuiting.
(Lees meer...)
Computoon
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik dan zeg: " homos zijn de rotte plekken van de aarde"( als voorbeeld!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee beledig je een bevolkingsgroep.
In Nederland wordt dit smaad, laster of belediging. Aanzetten tot haat wordt ook gezien als misbruik van het recht op vrijheid van meningsuiting.

Art. 137c: Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid
Art. 137d: Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid

Verschil met beledigingen: Beledigende uitlatingen hebben een andere logica dan haat zaaiende uitlatingen. De belediging is in eerste instantie afgestemd op het neerhalen van de status van de opponent (zijn of haar goede naam, reputatie, rang of stand). In het geval van haat zaaien daarentegen is niet de status van de tegenstrever in het geding, maar zijn bestaansrecht. Op haatsites wordt de tegenpartij dan ook geen meningsvrijheid gegund. Zij is niet alleen ‘minder’ of ‘onder’ maar verdient überhaupt geen respect. Haat is dan ook niet ontvankelijk voor informatie die de tegenpartij van ‘schuld’ ontlast.

In Amerika komt vrijheid van meningsuiting wel op de eerste plaats (in de grondwet), en kunnen dus geen wetten tegen het zaaien van haat worden gemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet strafbaar.
Dat is dom.

Als je een boek schrijft en je laat een van de personages in je boek deze mening verkondigen, dan mag dat gewoon.

Nog niet zo lang geleden kwam de christelijke stichting Different in opspraak vanwege de therapie die ze aan homoseksuele mensen gaven. Ze leerden aan deelnemers om hun gevoelens voor mensen van hetzelfde geslacht te onderdrukken. Het probleem was dat deze ‘cursus’ werd vergoed door de zorgverzekeraars.

Veel strenge religieuze stromingen verkondigen deze mening, en dat mag als "godsdienstvrijheid".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een van mijn beste vrienden is professor aan de universiteit van Groningen:
Hoofdfunctie: Hoogleraar NeuroMechanica en Prothesiologie. Die beschouwt homoseksualiteit helemaal niet als een ziekte.
Wat maakt "jouw chirurg" slimmer dan "mijn professor"???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"dom" is meestal niet zo'n goed argument :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@anoniemand: de kans is groot dat 'jouw chirurg' een christelijke opvoeding heeft gehad. zijn mening over homoseksualiteit is dan geen gevolg van zijn domheid in het algemeen maar van indoctrinatie vanaf zijn jongste jeugd. overigens kunnen ook heel slimme mensen domme dingen doen hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alknobe, +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee inderdaad, dom is niet zo'n goed argument.
Maar als een intelligent iemand met een goede opleiding,
de wetenschappelijke bewijzen niet gelooft,
om wat voor reden dan ook (godsdienst?)
dan vind ik dat toch dom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan waren vroeger de meeste psychiaters dom ;-) Daar geloof ik persoonlijk niet in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien mag je over 20 jaar ook niet meer zeggen dat autisme of ADHD (enz.) een beperking (zouden kunnen) zijn, maar maakt dat iedereen die dat nu gelooft dom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee net zo als de psychiaters die toen aannamen dat het een ziekte was en dat nu niet meer doen ook niet dom waren. Als ze het nog steeds doen terwijl de bewijzen overvloedig zijn is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens wil ik bij de "wetenschappelijke bewijzen" nog wel een kanttekening plaatsen: ik denk dat we niet "ons brein zijn", zoals sommige wetenschappers beweren, maar: onze hersenen zijn een weerslag van onze ontwikkeling. Een soort gestolde materie waaruit je kunt aflezen wat de huidige stand is van je ontwikkeling...
Los van in hoeverre je hier zelf invloed op hebt gehad (de ontwikkeling van een kind wordt in eerste instantie vooral door de ouders bepaald, pas láter heb je er zelf (meer) invloed op).
Feit is dat er nou eenmaal heel veel mensen en organisaties/instanties zijn op de wereld die homoseksualiteit als ziekte beschouwen en er zijn evenveel mensen die menen dat het aangeboren is.

Als het aangeboren zou zijn dan is het misschien niet juist om het een ziekte te noemen aangezien het niet de gezondheid of welzijn van de persoon aantast?

In Nederland is homoseksualiteit geaccepteerd en zeker niet opgenomen in een lijst met ziektes/aandoeningen en dus lijkt het mij dat je het niet een ziekte mag noemen net als je heteroseksualiteit ook niet een ziekte mag noemen dat zou onder belediging vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding