Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je onbetaalde spullen van een klant zonder toestemming terug pakken?

Als ondernemer heb ik div klanten die niet betalen en waarvan ik weet dat ze ook nooit zullen betalen vanwege hun verleden. Mag ik die buiten de rechter om terughalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Ja, je kunt het zgn retentierecht uitoefenen. Dat betekent dat je het te leveren onder je houdt tot het betaalt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dit kan je terug halen, je zal het wel in je leveringsvoorwaarden op moeten nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk gezien zal dit wel niet mogen.
Maar wettelijk gezien, moet de klant ook betalen.
Ik zou in dit geval, recht in eigen hand nemen en de goederen terug halen.
Tref je een slimme klant en komt er een rechtzaak van, dan vertel je dat je het hebt teruggekocht.
Nu moet de klant zelf gaan bewijzen dat het niet waar is.
Maar die kan niet eens bewijzen dat ze het gekocht hebben.
Er bestaat geen bewijs dat ze eigenaar waren.
Ik zou de gok nemen.( heb het ooit zo eens gedaan! )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vraag met een dubbele boden. Met mag onder twee voorwaarden.

De eerste voorwaarde is dat u vooraf afgesproken heeft dat u dit recht uit mag oefenen. Het standaard overeenkomstenrecht regelt dit niet automatisch: dit gaat er vanuit dat als twee partijen iets afspreken, waarbij er wederzijdse afspraken zijn, dat zij dit ook zullen doen. Daarom moet er apart (in leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden, of het contract zelf) afgesproken worden dat het eigendom pas overgaat als aan de betalingsvoorwaarden is voldaan. Heeft u dat afgesproken, dan mag u eisen dat de goederen weer teruggebracht worden.

Dat brengt me op de tweede voorwaarde: het is niet toegestaan om ze zomaar mee te nemen. Gaat het om zaken die vanaf de openbare weg te halen zijn dan mag het: het is immers uw eigendom. Maar moet u hiervoor een eigendom (woning, loods) betreden, dan mag dit zeker niet. U maakt zich dan immers schuldig aan huisvredebreuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn weten is het recht op retentie alleen van toepassing indien het voorwerp/product onder beheer is (teruggebracht) bij de verkopende partij.

Denk hierbij om een auto waar service op verleent is maar niet betaald. wanneer de auto wederom voor service wordt aangeboden, kan de verkoper retentie toepassen en kan de 'eigenaar de auto pas weer krijgen indien volledig betaald is.

Voor alle andere zaken zou je aangifte moeten doen of indien geen medewerking wordt verleent, door tussenkomst van de rechter.

Een koop is een overeenkomst waarin wordt betaald wie welk product koopt tegen welke prijs.

Presteert 1 partij eerder (aanbetaling of levering) dan kan dat alleen wanneer dit wordt overeengekomen, anders blijft 1 partij in gebreken. Aanslag sturen, betaling eisen, deurwaarder, beslaglegging.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing