Mag je je stoep afsluiten voor fietsers en scooters bij een opengebroken straat, omdat je spelende kinderen hebt in je huis?
Ik was laatst bij iemand op visite en zag dat ze om dat groepje huizen heen moest fietsen, omdat ze de stoep hadden afgesloten want bij hen voor de deur was de straat opengebroken. Bewoners zelf hadden de stoep afgesloten.
Bij navraag bleek het te gaan omdat er kleine kinderen wonen / spelen. Oppaskinderen en kleinkinderen waren het, ook mijn eigen kinderen spelen daar.
Nu snap ik dat het best een "eind" omrijden is (+- 50 meter) en dat de stoep nog geen 10 meter is.
Mogen die bewoners zelf hun stoep afzetten, omdat het te gevaarlijk is, om hun kinderen te beschermen, omdat die kinderen nogal eens de stoep oplopen en daar in de buurt ook spelen? Er rijden fietsers, brommers en scooters en vaak niet zachtjes, maar gewoon hárd.
Ik had er ook een praatje met iemand die bleek ook bouwvakker te zijn, en die wist te vertellen dat de stoep altijd vrij moest zijn.
Staan de bewoners in hun recht? Mag dit officieel? Zijn er gevolgen? Mogen deze bewoners aan de bouwvakkers vragen of ze hun stoepje vrij willen houden van tweewielerverkeer? En mogen deze bouwvakkers dit dan ook doen, zo nee, waarom niet?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.