Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je een prijsvraag houden waarbij je de deelnemers geld vraagt om mee te doen?

Ik wil graag een prijsvraag houden. De prijs is een mooie tas. Maar om met de prijsvraag mee te doen, moeten mensen €1,- betalen. Als ik dan genoeg kandidaten heb zodat de tas is terugverdient, kies ik een winnaar.

Mag dat volgens de wet? Is dit dan een loterij of nog steeds een prijsvraag? En zou de situatie veranderen als ik het verdiende geld aan een goed doel geef?

Toegevoegd na 58 minuten:
Het zal waarschijnlijk een multiple choice vraag worden. Mag dat?
Heel simpel voorbeeld:
Uit hoeveel personen bestaat de eerste kamer:
A - 100
B - 125
C - 150
D - 175

Toegevoegd na 1 uur:
De Tweede kamer natuurlijk ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
975

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is pas een prijsvraag als er een competitie-element inzit. Je moet dan bijvoorbeeld een slagzin laten maken, of een reden laten geven waarom juist zij die tas moeten winnen, of je kunt vragen "hoeveel mensen zullen er volgens jou op deze prijsvraag reageren?"
In de eerste twee gevallen kun jij een antwoord kiezen dat jij het beste vindt, in het laatste geval zul je kijken wie er het dichtste bij het werkelijke antwoord zit.
Als je alleen maar iedereen een euro laat inzetten en dan een naam trekt, is het een loterij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de enige tegenprestatie het betalen van geld is, is het een loterij en heb je officieel een vergunning nodig. Ook als je het een een goed doel schenkt. Een prijsvraag wordt het als je een andere tegenprestatie bedenkt. Slagzin, tekening, foto etc. etc.

Toegevoegd na 54 minuten:
Zie nu je toevoeging. Het lijkt nu op een prijsvraag. Het ligt er ook nog aan aan wie je de prijsvraag aanbiedt. Als je hem ijn familiaire kring aanbiedt, zul je er geen gedoe mee krijgen. /a je er mee 'de markt op' zulk je moeten verantwoorden wat het doel is. Wil je er alleen maar winst mee maken, heb je nog kans dat je loonbelasting moet afdragen (als je boven de voet uitkomt natuurlijk)m

Overigens.... Als DIT de vraag is die je wil gaan stellen* zou ik eerst zelf even het gopeie anwoord opzoeken. Het staat er nog niet bij ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding