Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je zelf een cover (=reproductie/eigen versie) van een nummer maken en verkopen?

Mag je zelf een cover (=reproductie/eigen versie) van een (reeds bestaand) nummer maken en verkopen?

- Als je gaat optreden, mag je dan nummers van andere muzikanten spelen?
- Mag je covers van nummers van andere muzikanten op internet zetten (als je die covers zelf gemaakt hebt)
- Mag je deze covers verkopen (als je ze zelf gemaakt hebt) via internet?
- Mag je deze covers verkopen via een platenmaatschappij?

Na lang zoeken op internet kon ik het juiste antwoord niet vinden. Kan iemand mijn vragen beantwoorden en dit ondersteunen met een bron? Ik heb zelf namelijk ook zo mijn vermoedens over hoe dit is geregeld, maar aan vermoedens heb ik niks, ik wil het graag zwart op wit.

Alvast heel veel dank!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Nee dat mag niet. Uit de auteurswet volgt dat alle zaken die je voorstelt in beginsel niet mogen zonder toestemming van de auteur. De auteur is in dit geval de 'schrijver' van de tekst en de componist. De bron is heel simpel: artikel 1 van de auteurswet 1912: "Het auteursrecht is het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, ibj de wet gesteld"

Uit artikel 13 volgt dat:
"Onder de verveelvoudiging van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt mede verstaan de vertaling, de muziekschikking, de verfilming of toneelbewerking en in het algemeen iedere gehele of gedeeltelijke bewerking of nabootsing in gewijzigde vorm, welke niet als een nieuw, oorspronkelijk werk moet worden aangemerkt"

Het uitvoeren van een nummer is dus een verveelvoudiging, en daarvoor heb je toestemming nodig van de auteurs.

De belangenbehartiging van auteurs in Nederland is de Buma/Stemra. Zij regelen licenties voor het uitvoeren van muziekstukken. Als je dus tijdens een optreden een aantal nummers van een ander wil uitvoeren, dan kan je via de Buma een licentie krijgen, en hoef je niet langs alle auteurs. Het opnemen van covers is niet centraal via Buma, hiervoor moet je wel toestemming krijgen van de auteurs. Als ze dit al geven, dan staat er vaak een geldelijke vergoeding tegenover. En vaak hebben de auteurs ook eisers met betrekking tot de uitvoerende artiest (ze willen niet dat hun muziek 'verpest' wordt). Maar soms zijn ze ook gebonden aan het exclusieve recht dat ze aan een uitvoerende artiest gegeven hebben.

Dus kortweg: alles wat je voorstelt mag niet. Eén uitzondering kan zijn als jij voor een paar vrienden optreedt, dat is een wettelijke beperking van het auteursrecht. Maar ik heb het idee dat je het grootser aan wilt pakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: