Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik in deze situatie huurtoeslag aanvragen?

over een week of wat ga ik verhuizen naar een klein vrijstaand huisje. Dit staat op het erf van mensen, en als ik me daar inschrijf is dat dus op hun adres.
Mijn huisje heeft dus geen afzonderlijk adres.
Er is wel sprake van een officieel huurcontract tussen mij en de eigenaren van de woning.
Is het in deze situatie mogelijk om huurtoeslag aan te vragen? Ik bel sowieso de belastingdienst voor meer informatie hierover, maar deze mensen zijn niet altijd eerlijk, vandaar dat ik het hier ook vraag.
Als er mensen zijn met ervaring hoor ik die graag!
groet, LTK

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is een onduidelijke situatie, wat komt door een zekere onduidelijkheid in de wet. Allereerst: artikel 11 lid 1 van de wet op huurtoeslag stelt dat een huurtoeslag toegekend wordt aan zelfstandige woningen. Er vanuit gaande dat de woning dus een eigen keuken en een eigen badkamer heeft, voldoet het aan die eis.

Maar het vervelende is dat de wet een aanname maakt de gemeentelijke basisadministratie. Artikel 9:

"1.Een huurtoeslag wordt slechts toegekend:

a. als de huurder, diens partner alsmede degenen die medebewoner van de woning zijn, op het adres van die woning zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b. als op dat adres geen andere personen staan ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, behoudens eventueel een onderhuurder en personen die behoren tot diens huishouden."

Dat betekent dus dat er in dit geval geen recht zou zijn op huurtoeslag, want de bewoners van de hoofdwoning zitten immers op hetzelfde adres.

Wat nu te doen. Er zijn twee mogelijkheden. Een is om de huurtoeslag aan te vragen. Je zal voorlopig deze wel uitgekeerd krijgen (volgens mij wordt de GBA bij de aanvraag niet getoetst). De definitieve beschikking zal de huurtoeslag dan weer terugvorderen en dan kan je in bezwaar gaan, hopend dat je beroepsschrift geaccepteerd wordt. Het lijkt me riskant, want de letter van de wet volgend is het niet gegarandeerd dat je beroep gegrond wordt verklaard.

Een betere optie lijkt mij om de Belastingdienst vooraf om een uitspraak te vragen. Je stuurt dan een brief naar de Belastingdienst waarin je deze verzoekt om een uitspraak op je situatie. Je beschrijft de situatie en vraagt of er sprake is van het recht op huurtoeslag. Als ze dit goedkeuren, dan heb je zwart op wit toestemming om het aan te vragen. Daar kunnen ze dan ook niet meer op terugkomen. (Maar ook hier: geen succes verzekerd)

Doe het bovenstaande wel schriftelijk; je hebt niets aan de lieve maar onnozele callcentermedewerkers die bij de Belastingtelefoon werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is mogelijk dat dit huisje niet toegestaan is voor permanente bewoning, dat nog even terzijde. Maar als je het navraagt bij de gemeente maak je slapende honden wakker.

Als je een huurcontract hebt, waarin de huur is vermeld, kun je gewoon huursubsidie aanvragen. Je kunt bv zeggen dat je op 1 A woont.
Op de site van de belastingdienst vind je het aanvraagformulier. Vraag het gewoon aan. Als het niet goed zou zijn, krijg je nee als antwoord, maar volgens onderstaande link, is het wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet 100% zeker maar ik dacht dat als je maar een eigen ingang hebt dat je recht op huursubsidie hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing