Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik eerste maand en bijzondere bijstand aanvragen als het gaat om particuliere huur?

4 jaar geleden toen mijn ex en ik uit elkaar gingen hebben we ons huis te koop gezet. Dit huis is helaas nog niet verkocht en staat al een tijd leeg. nu is het zo dat ik tijdelijk uit nood terug wil keren naar het huis maar heb een minimum waarvan ik moet rondkomen, kan ik hiervoor eerste maand huur en bijzondere bijstand voor aanvragen? Of is dat alleen voor als je huurt van een wbv?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Bijzondere bijstand is niet bedoeld voor vaste lasten, maar voor bijzondere (in principe éénmalige) noodzakelijke uitgaven. Je huur niet kunnen betalen is dus normaal gesproken niet iets waar je bijzondere bijstand voor kunt krijgen.

Maar ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal goed begrijp. Je zou huur betalen voor een huis dat van jezelf is? Of betaal je dat dan aan je ex? In elk geval is Bijstand sowieso een lastig punt als je een huis bezit, en daarmee dus bijzondere bijstand ook. In bepaalde gevallen kun je wel Bijstand krijgen met een eigen woning, dat is als je in dat huis woont en redelijkerwijs niet ergens anders kunt gaan wonen (bijvoorbeeld als de woonlasten van een huurhuis nog hoger zouden zijn dan in het koophuis blijven) en als je huis weinig overwaarde heeft. Maar ik begrijp dat dit niet aan de orde is, omdat je nu niet in dat huis woont.

Mogelijk kom je wél in aanmerking voor huurtoeslag, als de huur qua prijs niet hoger is dan sociale huurwoningen. Maar dan moet het wel duidelijk zijn waarom je huur betaalt voor een woning die in principe je eigen bezit is, en moeten jouw situatie en de woning voldoen aan de eisen die gelden voor huurtoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing