Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de consequenties van het voor langere tijd 'uitlenen´ van je auto, waar moet je dan rekening mee houden ?

Een vriendin van mij wil graag een goedkoop autootje rijden, maar wil het om redenen waar ik hier verder niet op inga niet op haar naam. Het gaat om een periode van 3 tot 6 maanden, en natuurlijk ben ik bereid haar daar mee te helpen. De auto zou dan op mijn naam komen te staan, evenals de verzekering en wegenbelasting, maar zij gaat er in rijden en betaalt de kosten.
Natuurlijk zetten we alles over bijkomende mogelijke kosten (boetes, schade, aansprakelijkheid) op haar naam in de hoop en met de intentie dat er geen rare dingen gebeuren, maar een ongeluk kan maar in een klein hoekje zitten. Ik heb nog geen no claim omgebouwd omdat ik nog nooit een auto heb gehad op mijn naam, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn, maar zijn er misschien belangrijke mogelijke implicaties die ik over het hoofd zie ?

Toegevoegd na 18 minuten:
Dit is wat ik op diverse verzekeringssites op de vraag- en antwoordkant kan vinden :

#
Andere bestuurder - Als ik iemand anders (een familielid of kennis) in mijn auto laat rijden, is hij/zij dan verzekerd?
Ja. Als eigenaar mag u natuurlijk zelf weten wie u de auto laat besturen. Rijdt er structureel iemand anders in uw auto, dan dient u dit aan Univé door te geven. Let wel: als die ander een schade veroorzaakt, kan dit wel nadelige gevolgen hebben voor de no-claimkorting die u heeft opgebouwd.

En er zijn toch ook mensen die een 'deeltijdauto' hebben, hoe werkt dat dan ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In aanvulling op de reeds gegeven antwoorden:

Het kan en mag, als je de verzekeraar vertelt dat niet jij, maar je vriendin de regelmatige bestuurder is.

Begaat jouw vriendin strafbare feiten, dan word *jij* aansprakelijk gesteld. Dit kan gebeuren als zij drugs in je auto verstopt, of als zij 140 rijdt op een provinciale weg.

Denk er ook aan wat er gebeurt als de WA- of de ongevallen-inzittenden-verzekering onvoldoende dekking biedt. Stel dat de standaard 5 M€ niet genoeg is omdat ze voor 6 M€ schade maakt - waar haal je zo snel een miljoen vandaan?

Je zult zelf moeten nagaan of de redenen waarop je hier niet wilt ingaan, mogelijk strafbaar zijn. Licht ze de verzekering op, de bijstand, de belasting, de alimentatie? Zorg ervoor dat je niet medeplichtig wordt aan een misdrijf.

Ik kan niet beoordelen of het haar voornamelijk gaat om de goedkoopte of om het niet op haar naam hebben staan. Is het het eerste, dan kun je overwegen om je te beperken tot een financiële donatie. Alle formaliteiten staan dan gewoon op haar naam.

Een andere optie is dat ze een abonnement neemt op Greenwheels, Freewheels, of iets vergelijkbaars.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard gaat het ook in haar geval niet om oplichten van enige (uitkerende) instantie ; dan zou ik er namelijk niet over piekeren om daaraan mee te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meest volledige antwoord, met nog een paar voor mij nieuwe invalshoeken. Overigens blijkt deze constructie achteraf niet nodig, maar het was zeker interessant.

Andere antwoorden (8)

Dit valt onder oplichting van de verzekering. Op de bijgesloten link kun je hier meer over lezen.

Overigens heeft het geen impact op jou no-claim maar wel op wat je maandelijks betaald. Het bedrag mag namelijk best verhoogd worden als je vaker ongelukken hebt gemaakt (ook zonder dat je no-claim had opgebouwd).

Kort gezegd, NIET DOEN!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord SonjaD. NIET DOEN!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat gaat over het oplichten van de verzekering door onder de hoge premie zonder no-claim uit te komen ; dat heb ik juist expliciet in mijn vraag aangegeven, en mijn no-claim is dus niet-bestaand , die HEB ik gewoon nog niet opgebouwd.
Ook gaat het niet om een onervaren bestuurder, maar om iemand die ook al 15 jaar schadevrij rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan nog wordt de verzekeraar opgelicht. Je verzekerd namelijk de persoon die de hoofdbestuurder is van de auto. Het bedrag dat je betaald is afhankelijk van leeftijd, adres, geslacht enz. En zelfs wanneer al deze factoren gelijk zijn is de naam nog altijd anders. Dus is de verzekering ongeldig wanneer er een ongeluk gebeurd. Dit wil je je vriendin niet aandoen. Daarnaast wordt je zelf geregistreerd als fraudeur en daar wordt je leven ook niet makkelijker van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat willen we absoluut niet.
Is er ook een manier om je te verzekeren voor een auto die niet op je eigen naam staat dan ? Als tweede bestuurder buiten de familie om ofzo ? Ik wil het best doen namelijk, maar alleen legaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je verzekeren als eerste bestuurder ook wanneer de auto niet op jou naam staat. Dit zal je vriendin dan zelf met de verzekering moeten regelen. Bij boetes kun je bijvoorbeeld opgeven dat iemand anders de bestuurder is geweest. Zo kun jij later ook niet negatief beoordeeld worden. (bv jij rijdt 30 km te hard, en er staan 20 boetes van haar op jou naam, dan heb je kans dat je je rijbewijs kwijt bent.) Als je al deze dingen goed regelt kun je dit doen. Maar bedenkt wel wat eventuele financiele problemen met je vriendschap kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt wel beter, daar zal ik zeker eens induiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dit hoeft helemaal geen oplichting van de verzekering te zijn. De verzekeringsnemer is degene op wiens naam de auto staat, daarnaast kun je opgeven wie de regelmatige bestuurder is. Ik zou gewoon even bellen met de verzekeringsmaatschappij en direct vertellen dat je je auto voor langere tijd wilt uitlenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik zeker doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je premie gaat inderdaad omlaag als je een ongeluk veroorzaakt, dit komt omdat als je nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd, je niet de volledige premie betaald, je begint dus al met een korting. Daarom kan je premie omlaag als je een ongeluk veroorzaakt zonder schadevrije jaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goeie uitleg Sonja +
Ik zou het sterk afraden! Je gaat er niet van uit, maar stel dat ze hehaaldelijk geflitst wordt? Jij krijgt de bekeuringen thuis, op jouw naam! Jij moet ze voorschieten en weer terug zien te krijgen... Om over ongevallen maar helemaal niet te praten... Mijn advies dus, als je vriendschap goed is en je wilt dat zo houden, niet doen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat alleen lukken als je als leasemaatschappij fungeert...

Er tenminste van uit gaand dat je niet voor oplichting, fraude, katvanger en nog wat van dat soort strafbladvullers te boek wilt staan. Mocht het allemaal anders verlopen dan jij hoopt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt het niet over de achterliggende reden hebben, maar stel die persoon heeft een bijstandsuitkering, dan is het voor haar stafbaar en ben jij medeverantwoordelijk.
Afhankelijk van je eigen situatie zal je jouw plotselinge (hoge) uitgave ook moeten kunnen verantwoorden tegenover de balastingdienst (zwart geld??)

ik zou het niet doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een auto en een vrouw moet je niet uitlenen.
je krijgt ze allebei gebruikt terug.
kortom gezegd,gewoon niet aan beginnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het kan.
Zorg ervoor dat je dan een soort van huurcontract maakt zodat je ten allen tijde kunt bewijzen wie de vaste bestuurder is. Dit is van belang bij verkeersovertredingen, boets , aansprakelijkheid etc.

En ook anderen hebben al gezegd: De verzekeraar MOET weten wie de vaste bestuurder is (of zijn...je kan ook 2 bestuurders opgeven geloof ik).

Ga even langs een rechtswinkel of zoiets om dit goed op paier te krijgen.

De eigenaar blijft overigens altijd aansprakelijk voor administratieve verplichtingen als APK, houderschaps belasting , dat de auto verzekerd is ed. In dit geval jij dus. Ook bij "verhuur" van de auto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Marleen;

Sowieso contact opnemen met je verzekeringsmaatschappij. Dan alle afspraken op papier ztten, dus ook over boetes en reparaties. En dan moet je ook iets regelen over de slijtage en vervangingen in die periode; die kosten van een auto zijn vrij moeilijk exact te becijferen. Hoeveel is je auto in die tijd in waarde gedaald? Hoever zijn de slijtagedelen inmiddels? Misschien is het nog slimmer om je auto (behalve de overschrijving van het kenteken) aan haar te verkopen en af te spreken dat je hem, na aftrek van een afgesproken bedrag, aan het eind van de leenperiode weer terugkoopt. Dan heb je altijd een borg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een auto verzekering geld dat je de hoofdbestuurder moet zijn. Punt.

ZO zijn vele ouders fout bezig door zoonlief van net 18 een auto te geven/laten kopen en het op moeders naam te zetten.

Het tegenargument is natuurlijk: Hoe komen ze erachter...

Het blijft tegen de regels in, dus hou de eer aan jezelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding