Wat zijn de consequenties van het voor langere tijd 'uitlenen´ van je auto, waar moet je dan rekening mee houden ?
Een vriendin van mij wil graag een goedkoop autootje rijden, maar wil het om redenen waar ik hier verder niet op inga niet op haar naam. Het gaat om een periode van 3 tot 6 maanden, en natuurlijk ben ik bereid haar daar mee te helpen. De auto zou dan op mijn naam komen te staan, evenals de verzekering en wegenbelasting, maar zij gaat er in rijden en betaalt de kosten.
Natuurlijk zetten we alles over bijkomende mogelijke kosten (boetes, schade, aansprakelijkheid) op haar naam in de hoop en met de intentie dat er geen rare dingen gebeuren, maar een ongeluk kan maar in een klein hoekje zitten. Ik heb nog geen no claim omgebouwd omdat ik nog nooit een auto heb gehad op mijn naam, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn, maar zijn er misschien belangrijke mogelijke implicaties die ik over het hoofd zie ?
Toegevoegd na 18 minuten:
Dit is wat ik op diverse verzekeringssites op de vraag- en antwoordkant kan vinden :
#
Andere bestuurder - Als ik iemand anders (een familielid of kennis) in mijn auto laat rijden, is hij/zij dan verzekerd?
Ja. Als eigenaar mag u natuurlijk zelf weten wie u de auto laat besturen. Rijdt er structureel iemand anders in uw auto, dan dient u dit aan Univé door te geven. Let wel: als die ander een schade veroorzaakt, kan dit wel nadelige gevolgen hebben voor de no-claimkorting die u heeft opgebouwd.
En er zijn toch ook mensen die een 'deeltijdauto' hebben, hoe werkt dat dan ?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.