Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt mijn vriend gekort op zijn WW uitkering als we gaan trouwen?

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf. We wonen niet samen. Ik heb een baan. We zijn van plan te gaan trouwen. We gaan niet samenwonen. Maar stel dat het zo slecht gaat met zijn bedrijf. Niet ondenkbaar in deze tijd en hij een WW uitkering krijgt. Krijgt hij dan minder omdat wij getrouwd zijn en ze er van uit gaan dat hij vaak bij mij eet en ik dus betaal ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ww is persoonsafhankelijk en wordt bepaald op basis van je arbeidsverleden. Scheiden, trouwen of samenwonen is daarop dus niet van invloed.

Echter, NA de periode waarin hij recht heeft op WW, zou hhij, op het moment dat hij werkloos wordt, in aanmerking komen voor de bijstand, en DIE is WEL afhankelijk van jouw inkomen ; pas als jullie samen onder de ca. 1200 euro per maand zitten, wordt dit aangevuld door de bijstand.

Maar WW, nee, daar hoef je je beslist geen zorgen om te maken, al verdien jij twee ton per jaar.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik ben er met mijn antwoord 0 basis van de manier waarop de vraag gesteld is van uitgegaan dat je partner zich heeft verzekerd tegen werkloosheid, hetzij vanuit de onderneming, hetzij vanuit een eventuele hypotheek (of beide).
Is dat niet het geval, dan heeft hij inderdaad GEEN recht op WW, maar zou onmiddellijk in de bijstand vallen.

Nu kun je als je duurzaam gescheiden leeft tegenwoordig wel eventueel in aanmerking komen voor een alleenstaandenuitkering, maar dat heeft ook wel weer gevolgen voor de status van getrouwd zijn. Het is een vrij aparte. nieuwe situatie, dus zoek, desnoods met een advocaat, tevoren goed uit wat je rechten maar vooral ook wat je plichten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vriend krijgt geen ww hij is een zelfstandige en die hebben geen recht op een ww uitkering. Dus daar hoef je je verder geen zorgen om te maken. Hij kan beter zorgen dat ze bedrijf goed blijft lopen.
ronron1212
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing